Tijdens het laatste weekend van mei stond de 325i Challenge met zes teams aan de start bij de ELE rally in Veldhoven. Twee teams kwamen in actie tijdens de short rally, vier teams streden voor de punten over alle uitgezette kilometers van de ELE rally. Met twee overwinningen op zak reisden Peter Smets & Nick Vesters met een heel goed gevoel naar hun Brabantse thuiswedstrijd. Konden zij een derde overwinning op rij scoren? Als het aan Bas & Marieke Slob lag, was het antwoord op deze vraag, nee. Aan snelheid geen gebrek dit seizoen, maar pech des te meer. Die pech was er ook voor Dennis & Frank-Willem Jochems bij de eerste wedstrijd. En in combinatie met het af moeten zeggen van de start in Sulingen konden we van dit team de ware snelheid nog niet echt zien. Dus was konden zij presteren? Dat presteren Dirk de Boer dit jaar goed afgaat, konden we bij de eerste twee wedstrijden van het jaar al duidelijk zien. Als navigator was het voor deze keer kampioen Arjan Reefhuis die de notes voorlas. Het geheime wapen van Dirk?
Onderlinge verschillen klein, maar neutralisatie zorgt voor achterstand
De eerste proef van de rally was grotendeels gelegen rondom de Automotive campus in Helmond. Deels “racebaan” deels onverhard. Ondanks deze verschillen in de proef waren de onderlinge verschillen tussen de teams nihil. Of beter gezegd, de snelste twee teams reden exact dezelfde tijd. Bas en Dirk begonnen beide zeer voortvarend aan de rally. Maar ook Peter & Nick zaten er met vier seconden achterstand heel kort op. En de 12 seconden achterstand van Dennis & Frank Willem was ook niet groot te noemen. De opvolgende proef Asten gaf wederom hetzelfde beeld. Dit keer waren Bas & Marieke echter alleen snelste maar de voorsprong op Peter & Nick was maar 1.7 seconden. Prachtig om te zien. Dirk & Arjan moesten met 7,5 seconden achterstand genoegen nemen, maar ook dit was maar een klein verschil. Groter was de achterstand van Dennis & Frank-Willem. Niet omdat ze zo langzaam reden, maar net als in Barneveld was er een probleem met de versnellingsbak. De finish van de proef werd nog net gehaald, maar de rally zat er voor deze mannen helaas voor het donker al op.
Proef drie werd door de 325i Challenge deelnemers niet gereden vanwege een neutralisatie waarmee de proef rondom de Automotive campus de derde proef van de dag was net voor de remote service in Helmond. Deze proef was bijna een herhaling van de eerste doorkomst. Bas & Marieke waren nipt de snelste met maar 0.8 seconden voorsprong op Dirk & Arjan. Peter & Nick zaten nu net onder de vier seconden achterstand waarmee de spanning er goed in zat. Een mooi begin van de twee resterende buitenproeven in het donker. Waar proef Asten nog weinig teweeg bracht in de stand, daar was het proef Somerlo die wellicht de beslissing in de wedstrijd bracht. Want zowel Dirk & Arjan en Peter & Nick lieten hier tijd liggen door enige kleine problemen. Dat was op zich nog niet zo erg. Echter werden de heren dubbel “bestraft” toen de tijden van deze proef ook genoteerd werden als tijd op de geneutraliseerde doorkomst van proef Somelo. Hierdoor keken beide teams na de eerste dag al aan tegen een achterstand van zo’n 50 seconden. En dat is in de regel een te grote achterstand om nog dicht te rijden of het leidende team zenuwachtig te maken door flink druk te zetten. Maar een rally is pas gewonnen als de finishvlag valt op het podium.
Vrij van tegenslag naar de overwinning
Ondanks de prettige voorsprong begonnen Bas & Marieke voortvarend aan de tweede en afsluitende dag van de rally. Op de eerste vier proeven van de dag wisten ze namelijk de snelste tijd te rijden. Maar de achtervolgende teams bleven goed in het spoor en lieten maar weinig secondes liggen. Afwisselend pakten Peter & Nick en Dirk & Arjan de tweede tijd op deze vier proeven waardoor er geen echte aanval kwam op de eerste plaats van Bas & Marieke. Dirk & Arjan wisten in dit strijdgewoel maar een paar seconden in te lopen op Peter & Nick, een bewijs dat de onderlinge verhoudingen in de 325i Challenge heel klein zijn. Op proef 11 zagen we sinds lange tijd weer een proefwinst met dubbele cijfers, waarmee de voorsprong van Bas & Marieke groeide naar ruim anderhalve minuut en er qua snelheid eigenlijk geen dreiging meer kon komen op de laatste zes, deels donkere, proeven van de wedstrijd. Maar als zo vaak kan de pechduivel zomaar je pad kruisen aan het eind van een wedstrijd. En de mannen op de plaatsen twee en drie bleven natuurlijk gewoon gas geven. Het waren Peter & Nick die dit het beste deden op hun thuisproeven en nog twee snelste tijden lieten noteren.
De voorsprong op achtervolgers Dirk & Arjan werd hiermee gestaag groter en zorgde ervoor dat de tweede plek veilig werd gesteld. Helemaal zeker was de tweede plaats nadat Dirk & Arjan op de laatste proef van de dag alleen versnelling drie overhielden en met geknepen billen nog het finishpodium in Veldhoven wisten te bereiken. Geen derde overwinning op rij dus voor Peter & Nick, maar wel weer een keurige prestatie waarmee de heren nog steeds aan de leiding van het kampioenschap staan. Na hun ongelukkige uitval in Sulingen deze keer wel een finish voor Dirk & Arjan. Eentje met een goed gevoel ook daar ze het hele weekend mooi strijd leverde. Op de vrijdag zelfs om de leiding met Bas & Marieke en na een iets mindere start op zaterdag later op de dag om de tweede plek met Peter & Nick. Hoe heerlijk kun je een wedstrijd hebben? Maar het kan natuurlijk altijd beter, de maximale score halen. Want dat was wat Bas & Marieke voor elkaar boksten door de pechduivel te vlot af te zijn. Winst in de rally, winst op de Power Stage en het winnen van de Dwarsliggersbokaal, veel beter wordt het niet. Met dit resultaat zijn Bas & Marieke nog maar een punt verwijderd van de eerste plaats in het kampioenschap. Dat belooft wat voor het vervolg van het seizoen!
ELE short rally voor Moorside Motorsport
In de short rally zagen we twee teams aan de start verschijnen, Moorside Motorsport met Ben Huijbregts, voor deze gelegenheid genavigeerd door Marc de Bakker en GP Elite met Robert Jan Sanders & Ferry van Laar. Daar waar Ben dit jaar al wat ervaring had opgedaan, daar was het voor Marc nog allemaal vrij nieuw. Het omgekeerde speelde bij team GP Elite, hier was het navigator Ferry met de ervaring en de vuurdoop voor Robert Jan. Voor beide teams dus genoeg uitdaging op misschien wel de beste proeven van de ELE rally die dit jaar in het parcours van de short rally waren opgenomen. Uiteraard ging dat niet zonder slag of stoot, maar dat deed niets af aan het plezier en de belangrijke ervaring die opgedaan werd. Over de zes proeven gemeten bleken Ben & Marc het snelst van de twee teams, waarbij we moeten aanmerken dat ook Robert Jan & Ferry een snelste tijd wisten te realiseren.
Seizoen halfweg met GTC rally
Over een maand staat de GTC rally als vierde wedstrijd om de 325i Challenge op de kalender. Met dit jaar zeven wedstrijden op de kalender zijn we met de GTC rally dus precies halfweg het seizoen aangekomen. Zoals de geluiden nu zijn, zullen we het volledige 325i Challenge veld aan de start zien in Roosendaal. Hiermee zal de strijd nog heviger en meer open zijn dan de drie voorgaande. Zal het Bas & Marieke lukken hier een voorschot op de titel te nemen en met een grote voorsprong de zomerstop in gaan? Of steken de andere teams daar een flinke stok voor? Peter & Nick zullen dit vast proberen, want zij willen de leiding natuurlijk niet zomaar af staan. We zien er nu al naar uit!
Uitslag ELE rally:
1: Bas Slob & Marieke Slob
2: Peter Smets & Nick Vesters: 1.59.2
3: Dirk de Boer & Arjan Reefhuis: 3.43.4
-: Dennis Jochems & Frank-Willem Jochems: uitval
Stand kampioenschap:
1: Peter Smets & Nick Vesters: 111 punten
2: Bas Slob & Marieke Slob: 110
3: Dirk de Boer & Egbert Kamp: 73
4: Dennis Jochems & Frank Willem Jochems: 39
5: Marius Reeder & Ivar Stein: 5
6: Ben Huijbregts & Mathieu Deckers: 0