Na bijna 2 jaar afwezigheid stond Slob Motorsport weer aan de start van een rally. Na de crash in de Vechtdal rally in 2015 waren er een paar keuzemogelijkheden: de auto repareren, een nieuwe E30 opbouwen of overstappen naar een 1-serie. De auto had een flinke klap gehad. Qua veiligheid was een nieuwe auto opbouwen de beste keuze. Duidelijkheid over de 1 serie bleef uit. In de zomer van 2016 daarom het besluit genomen een nieuwe E30 op te bouwen. Het blijft een betrouwbare auto met genoeg uitdaging en plezier!
Na de aanschaf van een kale carrosserie is er veel werk verzet. Qua kosten viel de schade mee. Veel kon worden overgezet van de oude auto. Er is veel tijd gaan zitten in alles passend maken in deze carrosserie. Tot de dag van de rally was het onzeker of we de start zouden halen. Het team heeft de laatste weken veel overuren gemaakt om het voor elkaar te boksen. Hulde!
Donderdagavond konden we pas onze eerste kilometers maken. De auto voelde meteen goed qua stabiliteit en wegligging en de motor liep ook goed. De koppeling en het schakelen was wel een probleem. Op de vrijdag nog de koppeling vervangen en de versnellingsbak onder handen genomen. Zo werd het toch weer nachtwerk op de vrijdag.
Het doel voor de Centraal Nederland rally was uitrijden, er weer inkomen en testen hoe de auto ervoor stond. Verbaasd dat we meteen een 1e tijd reden op proef 1. De top 3 zat binnen 2 seconden van elkaar. Voor Bas was het na 2 jaar weer de eerste keer in een rallyauto. Marieke heeft afgelopen periode regelmatig bij anderen genavigeerd om het ritme te houden en verdere ervaring op te doen. Zoals verwacht was het meteen vanzelfsprekend om weer zij aan zij te zitten. Het vertrouwen in de auto en de remmen moest wel weer worden opgebouwd. De auto gaf snel onbalans in de aandrijflijn. Dat werd geleidelijk erger.
Op de service de Hardyschijf vervangen (de rubberen schijf die de aandrijfas aan de versnellingsbak koppelt). Die bleek helemaal versleten. Spannend of we het binnen de toegestane servicetijd zouden redden. Eén bout wilde niet meewerken. Met 11 minuten vertraging stonden we weer bij de tijdcontrole van Service-Uit, daar waar 15 minuten vertraging is toegestaan.
De auto voelde nu goed en met dat vertrouwen voerde Bas de snelheid meteen op. Al snel brak er op proef 3 een pinnetje van de handrem af. Daardoor trok Bas een beugel krom en bleef de handrem steken. Met hard op de voetrem trappen, kwam deze wel weer los. Tijd verloren en de handrem was onbruikbaar. Voor de start van proef 4 was er veel vertraging. Met klaar geweld en de reservewiel sleutel als hamer kreeg Bas de handrem weer gerepareerd tijdens het wachten. Proef 4 was daarmee de eerste proef die we zonder problemen konden rijden. We pakte op deze lange proef gelijk 24 seconden op de andere 325i Challenge deelnemers. Daarmee stonden we opeens op een riante eerste plek met 21 seconden voorsprong.
Op de verbindingsroute voelde de remmen eerst niet lekker. Op de service de remmenrij nagekeken. De remmen achter waren gloeiendheet, de schijven verkleurd, de blokken afgebrokkeld en verbogen. Alles binnen de tijd kunnen vervangen.
Proef 5 startten we weer goed, maar de achterremmen waren erg wennen. Tegen het einde van de proef reden we een band lek. Daar konden we wel mee door tot de finish. Dit gaf wel wat tijdverlies op de proef, maar met een voorsprong van nog steeds 16 seconden na proef 5 leek het erop dat de winst voor ons kon zijn als we de laatste proef geen fouten zouden maken. Helaas liep het anders. We reden nog een band lek aan het begin van de proef. Wisselen was geen optie, want we hadden het reservewiel al in de vorige proef gebruikt. Nog een achttal kilometer op de velg gereden, maar dat werd te gek. Bij het splitspunt helaas moeten besluiten om eerder van de proef te gaan en de normtijd van 22 minuten te aanvaarden.
Meteen diende zich het volgende probleem aan. Van wie konden we een reservewiel lenen om terug naar het rallycentrum te kunnen rijden, anders zouden we alsnog uitvallen als we niet op tijd terug konden komen. Zou er nog een BMW over de finish komen? We waren laatste auto in het deelnemersveld geworden door de opgelopen vertraging tijdens de eerste servicebeurt. Opgelucht zagen we Dennis en Frank-Willem Jochems aankomen over de finish. Bedankt Jochems Racing voor het mogen lenen van het reservewiel!
Al met al een rally waarin er steeds wat aan de hand was, maar we hebben lekker kunnen rijden. De auto voelde goed aan, lag goed op de weg en alles voelde meteen weer normaal. Missie 100% geslaagd met als bonus uiteindelijk nog een tweede plek in de 325i Challenge!
We moeten nog een aantal puntjes aanpakken. Dan staan we er weer voor de volgende wedstrijd begin mei in Sulingen. Geweldig dat we weer als Slob Motorsport kunnen deelnemen. Dankbaar dat we ook compleet waren als rallyteam deze eerste wedstrijd: Carlo, Daniel, Jan, Jesper, Martin en Yoeri, op naar een mooi rally jaar!