Voor de vierde ronde van de 325i Challenge zakten de dwarse deelnemers af naar Roosendaal voor de GTC rally. En wel met maar liefst acht auto’s. Zeven daarvan gingen de strijd aan in de rally, eentje vervolgde het leertraject van de bestuurder en startte in de short rally. Meer dan goede vooruitzichten op een mooie en spannende wedstrijd. Spannend was de wedstrijd op momenten zeker, maar de rally kende vooral een bizar verloop. Een verloop dat niemand van te voren kon voorspellen…
Eerste slag na sterke opening
De opening van de wedstrijd vond plaats op de onverharde parkeerplaats van de manage naast het serviceterrein. Net geen anderhalve kilometer lang en zeker niet ieders ding. Gastrijder Eric Jan Niemann en navigator Jan-Willem de Rover kwamen op deze proef het beste uit de verf. De verschillen bleven op deze korte proef uiteraard beperkt. Dit veranderde vrij snel op de twee opvolgende buitenproeven. Hier waren het Marius Reeder en Ivar Stein die de pech van Sulingen duidelijk wilden wegspoelen en de eerste slag sloegen. Tweemaal een snelste tijd en een voorsprong van een kleine halve minuut na drie proeven. Verrassend (of juist niet?) derde op proef twee, Klein-Zundert, Ben Huijbregts en Mathieu Deckers. Want dit was de eerste wedstrijd in directe competitie met de overige deelnemers maar wel op de proef die bijna letterlijk in de achtertuin lag. Mooie opening niet te min. Ook snel op proef twee, kampioenschapleiders Peter Smets en Nick Vesters met een tweede plaats. De positie die Bas en Marieke Slob op proef drie wisten te scoren. Naast deze vier teams bleven ook Dennis Jochems en Frank-Willem Jochems goed in het spoor met zicht op plaatst twee. Voor Ben en Mathieu en Dirk de Boer en Egbert Kamp was het zicht op plaats twee iets minder helder door wat meer seconden achterstand.
De Hel start onstuimige avond
Als vierde proef van de dag stond “De Hel” rondom het dorp Achtmaal op het programma. De langste van de rally en geen eenvoudige. Voor Marius en Ivar leek het business as usual. Met 25 seconden voorsprong reden zij wat sommigen noemen een kanontijd. Hiermee stond hun voorsprong al op bijna een minuut. De rest reed in de achtervolging. Helaas gold dit niet voor Peter en Nick die wegvielen uit de strijd vooraan door een lekke band. Maar ze waren in ieder geval nog in de race. Hoe anders was dat voor Dennis & Frank-Willem en Dirk & Egbert. Beide vielen uit na de finish van de proef met hetzelfde euvel, een losgekomen aansluiting op de benzinetank. De kans dat dit geraakt wordt door een steen of iets dergelijks is al minimaal, de kans dat dit twee teams overkomt op dezelfde proef bijna onmogelijk. Maar in deze bizarre wedstrijd leek al het onmogelijke mogelijk. Op proef vijf waren het Peter en Nick die zich met een snelste tijd sterk herpakten en lieten zien dat ze niet voor niets aan de leiding stonden van het kampioenschap. De leiding in de wedstrijd verdween als sneeuw voor de zon uit handen van Marius en Ivar. Naar wat later bleek had de dynamo het begeven en werd het team gedwongen tot een opgave. Tweede start van het jaar en wederom pech. Deze keer geluk bij een ongeluk door het super rally systeem dat een start op dag twee mogelijk maakt, dit in tegenstelling tot Sulingen.
Met nog maar vier auto’s over in de strijd, reden de deelnemers de donkere avond in. Een avond die nog meer leed in petto had en deze keer helaas zorgde voor bezorgde gezichten binnen de 325i Challenge. Op proef zes ging het goed mis voor Peter en Nick. Te laat geremd over een klein bultje in de weg en er was geen houden meer aan. Vakkundig werd geprobeerd de situatie op te lossen maar een stevige aanvaring met een boom kon niet voorkomen worden. De boom was een stevige maar scheurde door de klap gewoon open. Dat gaf wel aan hoe hard het ging. Geluk bij een ongeluk was dat de auto de boom raakte op een relatief gunstige plek, een plek die nog een beetje tegengas gaf. Dat kon echter niet voorkomen dat Peter en Nick ter controle naar het ziekenhuis werden gebracht ondanks dat ze op eigen kracht uit de auto wisten te stappen. Toen het nieuws bekend werd op de service was het even schrikken en afwachten op de resultaten van de controle. Een naar einde van de eerste dag die al in teken stond van de vele tegenslag. Door alle commotie vergaten we bijna dat Bas en Marieke inmiddels aan de leiding gingen van de wedstrijd voor Eric Jan en Jan-Willem die sterk en probleemloos bleven rondrijden. Op positie drie gingen Ben en Mathieu hun bed op zoeken. De eerste dag van hun missie zat er op en ondanks de lekke band was het team tevreden bij hun debuut in de thuiswedstrijd.
Secondenduel om leiding op ochtend dag twee
Al vroeg op de zondagochtend ontvingen we het nieuws dat Peter en Nick het naar omstandigheden goed maakten. Ondanks de heftige pijn werd er geen letsel geconstateerd, een flinke opluchting. De wedstrijd kon nu gelukkig zonder zorgen vervolgd worden door de overige deelnemers. Dit aantal was weer een stuk groter daar de rest van de uitvallers van de eerste dag weer aan het vertrek stonden. Twee benzinetanks werden ’s nachts gerepareerd en de auto van Marius en Ivar liep weer zoals het hoort met de leen dynamo en accu van het team van Dirk de Boer. Het was mooi om te zien hoe de teams er gezamenlijk alles aan deden weer met de hele club aan de start te kunnen komen.
En opnieuw waren Marius en Ivar het snelst tijdens de opening. Maar het echte gevecht ging tussen Eric Jan en Jan-Willem, die buiten mededinging meestreden, en Bas en Marieke. De verschillen waren erg klein en aan het eind van de ochtend was de voorsprong van Bas en Marieke niet meer dan 3.6 seconden. Omdat Eric Jan en Jan-Willem niet in aanmerking kwamen voor punten lagen Bas en Marieke op koers voor maximale punten. Maar wat nu? Behouden blijven rijden met het oog op de titel nu grootste concurrenten Peter en Nick niet zouden scoren? Of vol gaan voor de eer van de overwinning in de GTC rally?
Nog meer leed levert bijzondere uitslag
Na de vele pech en onheil van de eerste dag bleek de gifbeker voor de 325i Challenge nog niet helemaal leeg. Proef 12 zou beslissend blijken voor de uitslag van de wedstrijd. Want het zou heel bijzonder uitslag worden. Een uitslag die niemand zag aankomen na de eerste dag. Het begon allemaal met een, naar eigen zeggen, domme fout van Bas en Marieke. Net even te weinig geremd voor een tricky bocht met als gevolg net even te vroeg insturen in een bocht die als “niet snijden” in de notes stond. Die opmerking stond er met een reden, er lag daar een varkensrug in de berm. Die kon niet meer ontweken worden met als gevolg een afgebroken voorwielophanging. Weg overwinningskansen, weg kans op maximale punten en een ruime voorsprong in het kampioenschap. En daar baalde het team nog wel een tijdje van.
Op het moment dat Bas en Marieke de helm stonden af te doen waren ze getuigen van de volgende wending in de wedstrijd. Thuisrijders Ben en Mathieu reden door het uitvallen van Bas en Marieke ongemerkt virtueel aan de leiding van de wedstrijd. Hadden ze dit geweten, dan hadden ze zeker een tandje terug geschakeld. Nu zat het tempo er echter nog goed in, zelfs iets te goed. In dezelfde bocht waar Bas en Marieke in de problemen kwamen deden Ben en Mathieu er nog een schepje bovenop. Hier hielp eerder insturen niet meer en eindigde de auto frontaal in de naastgelegen sloot. Einde oefening van een rally die tot dan met veel plezier werd beleefd. En weg potentiële, sensationele debuutoverwinning bij hun thuiswedstrijd.
En daarmee ontstond een bijzondere situatie. Gastrijder Eric Jan was de enige die twee dagen lang uit de problemen was gebleven, op het schampen van een paar paaltjes na dan. Samen met Jan-Willem kwam hij dan ook als eerste aan bij het finishpodium op de manage. Niet alleen de pech van de anderen had hun hier gebracht. Ze hadden gewoon een sterke wedstrijd gereden met continu competitieve tijden. De meest bijzonder situatie bestond echter achter dit team, de teams die wel in aanmerking kwamen voor de punten. De resterende deelnemers, die allen uitvielen op de eerste dag, vulden namelijk het podium. Uiteindelijk ging de winst alsnog naar misschien wel het snelste team van de wedstrijd, Marius en Ivar. En daar hadden ze een dag eerder toch echt niet meer op gerekend. Tweede werden Dennis en Frank-Willem die hiermee eindelijk goede punten voor het kampioenschap wisten te scoren en na de winst vorig jaar ook nu weer goed scoorden in hun thuiswedstrijd. Als laatste op het podium, Dirk en Egbert. Zoals we inmiddels gewend zijn gaat het roer bij dit team helemaal om als de kans op vooraan meestrijden er niet meer inzit. Dan gaat de knop om naar standje dwars en zakken de tijden met plezier in. Ook deze keer met het winnen van de Dwarsliggersbokaal als mooie beloning.
Kampioenschap spannend verder na de zomerstop
Na de zomerstop staan er nog drie wedstrijden op het programma voor de 325i Challenge. De aftrap van de tweede seizoenshelft zal half september plaatsvinden met de Hellendoorn rally. Het begin van de beslissing om de titel die door het bijzondere verloop van de GTC rally nog alle kanten op kan. Drie teams staan op korte tot zeer korte afstand van elkaar en zullen er alles aan gaan doen om de titel in de wacht te gaan slepen. We kunnen eigenlijk niet wachten, maar geven de teams de komende weken ruim de tijd om te herstellen van de, voor sommige, zware GTC rally.
Uitslag GTC rally:
0. Eric Jan Niemann & Jan-Willen de Rover (gastrijder)
1. Marius Reeder & Ivar Stein
2. Dennis Jochems & Frank-Willem Jochems
3. Dirk de Boer & Egbert Kamp
dnf. Peter Smets & Nick Vesters
dnf. Bas Slob & Marieke Slob
dnf. Ben Huijbregts & Mathieu Deckers
Tussenstand 325i Challenge:
1. Peter Smets & Nick Vesters: 116
2. Bas Slob & Marieke Slob: 115
3. Dirk de Boer & Egbert Kamp: 107
4. Dennis Jochems & Frank-Willem Jochems: 75
5. Marius Reeder & Ivar Stein: 43
6. Ben Huijbregts & Mathieu Deckers: 5