Het to do lijstje als onderdeel van de heropbouw van de auto was al aardig geslonken na hard werken voor de afgelopen 2 rally’s. De handrem was nog steeds niet naar Bas z’n zin. Helaas bleek ook de koppakking te lekken en zo moest er onverwacht toch aan de motor zelf worden gesleuteld. Met vereende krachten hebben Bas en Jan de auto weer snel op orde gekregen. Wat wijzigingen aan de handrem gedaan, maar deze was nog steeds niet naar Bas zijn zin, maar hier komen we de rally wel mee door voor nu.
Marieke’s rug is nog steeds niet in orde. Het verkenschema was ruim opgezet waardoor er genoeg tijd was om pauze te nemen tussendoor. Dat gaf ontspanning. We stonden aan de start met drie mede 325i Challenge rijders. In principe zouden we gezien de tijden van de afgelopen twee rally’s deze mannen voor moeten kunnen blijven overall. Maar tegenslag kan aan het eind van de meet een heel andere rangorde geven. Dat waren de feiten voor ons de afgelopen twee rally’s.
Vrijdagavond begon met een proef op het industrieterrein. We reden een gedeeld eerste tijd met Dirk. Het begon meteen spannend. Gaandeweg de avond bleven de verschillen klein, maar we bleven wel eerste tijden rijden. Net nadat we de eerste service uitreden, keek Bas op de brandstofmeter: “We hebben niet getankt!”. Snel de opties afgewogen wat te doen, gelukkig hadden we de tank aardig vol aan het begin van de rally, met nog maar 2 proeven te gaan dachten we het wel te halen. Zeker waren we ook niet, gebeld met het serviceteam: “Wacht maar aan het einde van proef 6 voor de zekerheid”. Dan zouden ze in elk geval in de buurt zijn, mochten we ergens stil vallen. Het viel mee en we konden Veldhoven bereiken, hoewel het brandstoflampje nog even aan ging tegen het einde van de laatste proef. We konden de avond afsluiten met een mooie voorsprong. Respectievelijk 47 en 59 seconden op Peter en Dirk.
Zaterdagmorgen hoefde we pas om 13:00 uur de auto uit Parce Fermé te halen voor de grote servicebeurt na de avondproeven van de dag ervoor. Rustig thuis kunnen opstaan en ontbijten met de hele groep die ons bijstond op de vrijdag. Een welkome afwisseling waarin het vaak kort tijd is in de rally. We hadden geen gekke dingen meegemaakt en de auto voelde goed, ruim op tijd klaar tijdens deze langere servicebeurt.
De zaterdag ging relaxt. Nu we een ruime marge hadden, was er ook voldoende tijd om dwars te gaan. En als die mogelijkheid er is, dan zal Bas deze niet laten liggen. De tijden waren op een aantal proeven onduidelijk. De correcties die door omstandigheden moesten plaats vinden, bleven lang uit. Het tussenklassement bleef daarmee gedurende de dag ook een chaos. Op de proeven die wel op orde waren, reden we consequent eerste tijden. Daarmee hadden we vertrouwen dat we de juiste balans hadden qua behouden rijden en dwars. Deze eerste plek mochten we niet laten lopen door een lekke band of anderszins.
De pechduivel bleef uit en het aantal spannende momentjes bleef ook beperkt. Eén paaltje licht aangetikt, maar dat mocht geen naam hebben en de auto bleef het goed doen. Aan de meet waren de tijden inmiddels gecorrigeerd en bleek het verschil 2 minuten te zijn met de tweede equipe in de 325i Challenge, Peter Smets en Nick Vesters. Op het podium mochten we ook de Dwarsliggersbokaal in ontvangst nemen voor meest spectaculaire rijstijl.
Fijn dat we deze rally weer met zo’n mooie groep mensen aan de start mochten staan. Carlo, Cindy, Daniel, Jan, Jesper, Rianka en Yoeri, bedankt voor jullie inzet, enthousiasme en gezelligheid! Een foto van Omroep Brabant geeft mooi weer hoe relaxt het er deze rally aan toe ging.