De mooie en uitdagende East Belgium Rally was na een aantal jaren afwezigheid weer terug op de 325i Challenge kalender. De laatste keer dat we deze rally aandeden was 2013. Het jaar dat Slob Motorsport begon in de rallysport en begon in de 325i Challenge met de BMW E30. Mooi om nu in deze uitdagende wedstrijd de titel te mogen vieren op het finishpodium.
Finishen in de East Belgium rally was voldoende voor de titel, maar dat werd door de weeromstandigheden een uitdaging op zichzelf. Het was nat en daarmee ontzettend glad. Veel van de rallyproeven speelden zich af in bosrijk gebied waardoor er deze keer veel grond op de weg kwam. Dat zorgde voor extra gladheid. Gematigde snelheid was soms niet voldoende waardoor we een paar keer haaks voorbij de bocht gleden of in de rondte gingen. Na de eerste paar proeven kreeg Bas het gevoel te pakken en kwam de controle terug. Maar in de ochtend bleef het zo glad dat ook voor de flauwe bochten het gaspedaal iets omhoog ging. Iets wat we nog niet eerder hebben hoeven doen. Zelfs in de Lausitz rally reden we vol over het gravel met de teller op de 180 km/uur. Al met al hield Bas de auto op de weg en zijn we ongeschonden de eerste set van proeven doorgekomen.
Gedurende de dag was het met tussenpozen droog en waar de zon kon komen, droogde de weg wat op. Aan de andere kant werden de bermen dieper en dieper uitgereden waardoor snijden ook een risico op schade werd. Niet snijden was ook geen optie. De weg was veranderd in een ijsbaan in deze bochten.
Met het vallen van de avond werd het donker in de bossen. Dat geeft een extra dimensie aan deze rally. Een uitdaging voor de rijder om elk moment naar de notes te blijven luisteren, want zelf kun je niets meer zien. De overgrote deel van de bochten moet je in deze rally blind door. Het ging heel lekker in het donker, dan is Slob Motorsport op z’n best. Tijdens de voorlaatste proef had Bas het gevoel dat een band langzaam leegliep. Met beleid doorgereden, maar op een gegeven moment was het te gek. Meteen langs de kant en het wiel gewisseld. De band bleek zwaar gehavend. Veel tijd verloren, maar dat gaf deze rally niet meer. We moesten zorgen dat we binnen de tijdslimieten de finish haalden. Dat was in dit geval geen probleem.
De concurrentie was deze rally laag. Net als in 2013 stonden we alleen met Marius en Ivar aan de start bij de rally die in onze beleving toch het hoogtepunt van het jaar is. Des te zuurder dat Marius en Ivar weer uitvielen. Niet in de cup, maar wel in een E30 waren Erik Jan Niemann en Jan-Willem de Rover. Ook met hen hebben we een leuke wedstrijd beleefd.
Op het finishpodium mochten we ook de Dwarsliggersbokaal in ontvangst nemen en om het kampioenschap te vieren was er champagne en confetti. Blij en dankbaar om zo met het serviceteam op het podium te mogen staan als afsluiting van dit jaar. Het was een jaar met veel lekke banden, maar verder zijn we aardig uit de problemen weten te blijven. We waren in april net op tijd klaar met de heropbouw van de auto voor de 1e wedstrijd van het jaar, de Centraal Nederland Rally. De auto voelde meteen goed en Bas had ook geen tijd nodig om de handschoen weer op te pakken. We reden op de eerste proef meteen de 1e tijd.
Bedankt Carlo, Daniel, Jan, Martin en Yoeri. Jullie waren erbij vanaf het eerste jaar. Bedankt Cindy, Hubert en Jesper dat jullie zijn aangesloten. Op deze manier kunnen we door blijven gaan als team!