Afgelopen weekend stond de Sulingen rally in Duitsland op de kalender van de 325i Challenge. Twee weken voor de start schoot het bij Marieke serieus in haar rug. Dit was voor haar de eerste keer zo’n acute rugpijn. Elke dag ging het beter, maar we hadden geen ervaring hoe dit zich zou ontwikkelen. Hopen dat het goed genoeg zou zijn na 1,5 week, of een vervanger zoeken? Veel lopen en weinig zitten was het devies. Hoe moet dat met een rally? Dat is heel veel zitten: tijdens de heenreis, het verkennen en dan nog de wedstrijd zelf. En hoe groot is het risico dat er wat misgaat tijdens de wedstrijd; over jumps en door gaten? Marieke is taai en erop gegokt dat het zou lukken om de wedstrijd door te komen.
In tegenstelling tot Marieke mocht Bas het niet rustig aan doen de afgelopen weken. Voor de laatste rally was nog niet alles afgekomen qua opbouw. En tijdens diezelfde wedstrijd bleken de versnellingsbak en de remmen ook nog niet helemaal in orde. Tussendoor hebben we ook nog deelgenomen aan Bimmerworld op Zandvoort en moesten we noodgedwongen verhuizen naar een nieuwe loods. Weer flink aanpoten voor het team, maar op de donderdagavond waren we present.
Tijdens de heenreis en het verkennen heeft Marieke steeds haar momenten genomen om een stukje te lopen om zo de stijfheid en pijn onder controle te houden. We waren precies om 16:00 klaar met verkennen, goed uitgekiend qua pauzes en doorwerken.
De vrijdagavond bestond uit drie proeven. Op de verbindingsroute naar de eerste proef kreeg Marieke het toch wel benauwd. Zou ze voldoende concentratie hebben om de notes goed op te lezen of zou haar rug haar te veel afleiden? Voor de start testte Bas de remmen nog een paar keer goed. Die beweging gaf geen probleem voor Marieke en daarmee kwam de rust in het hoofd weer een beetje terug.
Het ging de eerste proef prima met oplezen en Bas reed goed. Eerste tijd in de cup met 18 seconden voorsprong op Marius en Ivar. Voor hen was het de eerste wedstrijd in een E30 na 2 jaar afwezigheid. Deze seconden hadden we alvast binnen.
Proef 2 was de showproef over het industrieterrein van Sulingen. Bas ging veel dwars en we verloren 5 seconden. In deze proef zat ook een jump. De eerste keer moest Bas er nog voorzichtig overheen van Marieke, maar ook dat ging goed met de rug.
De 3e proef reden we in het donker. Het was ontzettend glad en het onverhard lag er veel slechter bij dan verwacht. We hadden 2 momenten dat het bijna fout ging. Die proef kon weinig harder voor ons gevoel, maar Marius en Ivar pakten toch 1,7 seconden op ons. Terug van weg geweest! Helaas ontplofte de accu van hun auto op de verbindingsroute naar de service. Herstarten de volgende dag was helaas niet meer mogelijk en daarmee verloren we mooie competitie in de 325i Challenge.
De volgende dag begonnen we met een riante voorsprong op de andere twee 325i Challenge deelnemers. De eerste proef daarom wat rustiger gereden. Op deze eerste proef vielen Dirk en Egbert helaas ook uit met een kapotte carter en reden we nog maar met 2 cup deelnemers. Ook wij kregen pech op de volgende proef, op IVG Gelände reden we al in het begin een lekke band. We moesten wisselen, want de proef was nog 20 km lang. Dat heeft 5,5 minuut gekost. Daarna op safe gereden om niet nogmaals lek te rijden. De proef lag er heel slecht bij qua wegdek en het was ontzettend glad. Lastig voor Marieke om in het juiste ritme te blijven. Op een aantal plekken was ze wat te snel met oplezen.
Door de lekke band veel tijd verloren en weg was de riante voorsprong. We stonden nu op 2 minuut 42 seconden achterstand op Peter en Nick, dus vol in de aanval om het gat dicht te rijden in de laatste 6 proeven. Het waren technisch moeilijke proeven. Heel snel met veel blinde en onduidelijke bochten, verrassend leuk om te rijden. Met goede notes, stuurmanskunst en een dosis lef en vertrouwen hebben we de eerste drie proeven een dikke minuut goed gereden op Peter en Nick.
Met nog 1 minuut 40 te gaan gingen we de laatste drie proeven in. Nog een tandje erbij gedaan, maar helaas bleven er na de laatste proef nog 26 seconden achterstand over en pakten Peter en Nick de overwinning. Jammer dat ook deze overwinning aan ons voorbij ging, maar beter een lekke band dan andere pech. Met de winst op de powerstage scoren we deze wedstrijd evenveel punten als Peter en Nick. Het gat in het kampioenschap blijft hiermee gelijk met 3 punten verschil. Ook wonnen we de Dwarsliggersbokaal. Het resultaat mag er wezen. Het was een mooie wedstrijd, de snelheid was er en goed op de weg gebleven met deze verraderlijke proeven. Drie keer is scheepsrecht, op naar de ELE rally!
Erg blij dat de rugpijn onder controle bleef en we er samen voor zijn gegaan. Bedankt Carlo, Jan, Jesper en Martin voor de goede service! Ook de mannen van Smets RALLY Team en PrestonPalace Rallyteam voor de hulp!