Met de GTC rally komend weekend is de 325i Challenge precies op de helft van haar kampioenschap gekomen. Drie wedstrijden gingen de GTC rally vooraf, na de zomer volgt het slot van het seizoen met wederom drie wedstrijden. Maar eerst dus de GTC rally, de wedstrijd die gaat bepalen welk team als zomerkampioen de zomerstop in gaat. Met maar een enkel puntje verschil tussen de nummers één en twee is een voorspelling doen onmogelijk. Tel daar het volle startveld bij op en we hebben een onvervalste kraker in het vooruitzicht.
Smets of Slob zomerkampioen?
Het Smets Rallyteam, met rijder Peter Smets en navigator Nick Vesters, staat vanaf de eerste wedstrijd van het seizoen aan de leiding van het kampioenschap en houdt dus al drie wedstrijden stand. Na de ELE rally is het team van Slob Motorsport met Bas en Marieke Slob echter zeer nabij gekomen en hijgen als het ware in de nek van de leiders. Worden Peter en Nick hier nerveus van? Wij denken van niet. Beide blijven altijd bijzonder koel en rijden netjes op eigen tempo hun wedstrijden, snel doch behouden. Deze aanpak pakt tot op heden succesvol uit. Maar aan de leiding staan is toch wel erg mooi en dit uit handen geven zullen ze zeker niet willen doen.
Bas en Marieke hebben dit jaar laten zien niet anders dan voor de overwinning te rijden, waarin ze tijdens de ELE rally dan ook slaagden. Ook tijdens de GTC rally is winnen het doel, de beste mogelijkheid om de leiding over te nemen zo net voor de zomerstop. De pijnlijke rug van navigatrice Marieke vraagt nog steeds de nodige aandacht van hoofd en lijf. Prettig is dit zeker niet, maar net als de voorgaande rally’s wordt er weer dapper doorgezet. Bas kan daardoor gewoon de hoogste versnelling inschakelen en een poging doen de leiding over te nemen van Peter en Nick.
Winnaars verstoren het feestje?
Niet alleen de teams van Smets en Slob zijn bewezen winnaars in de 325i Challenge. Er zijn er nog twee en die zouden zomaar het feestje vooraan kunnen gaan verstoren en de druk extra opvoeren. Om met de meeste recente te beginnen, Jochems racing met zoon Dennis aan het stuur en vader Frank-Willem met de notes in de hand. Vorig jaar wist dit team na een spannend gevecht met Bjorn Scherff en Henk van de Brug haar thuiswedstrijd te winnen. En dat in het jaar dat in het teken stond van het debuut in de 325i Challenge. Dat smaakt uiteraard naar meer, zeker voor al het thuispubliek. Na de nodige tegenslag zijn Dennis en Frank-Willem nog eens extra gebrand op een goed resultaat. Ze zullen zich dus zeker gaan roeren in het gevecht vooraan.
De andere kanshebbers op de overwinning zijn Marius Reeder en Ivar Stein. Na 2 jaar afwezigheid dit jaar weer terug in de 325i Challenge en direct snel bij hun eerste rally in Sulingen. Pech zorgde op de eerste dag helaas voor een uitval, maar het is duidelijk dat aan snelheid niet is ingeboet. Met nog maar zeer weinig punten achter hun naam zit een gooi naar de titel er eigenlijk niet meer in. Dagsucces is dan vooral wat telt. Daarmee kan er wel eens een heel mooie strijd ontstaan om die felbegeerde overwinning.
Verrassing op twee fronten?
Met een derde plaats in het kampioenschap staat het Preston Palace Rallyteam, met Dirk de Boer en Egbert Kamp, er weer goed voor. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht na de lange afwezigheid van rijder Dirk vanwege ernstige gezondheidsproblemen. Maar Dirk en Egbert lijken sterker dan ooit terug van weggeweest. Dit jaar rijdt het team constant en zeer solide haar kilometers en werd alleen door pech weerhouden van het scoren van meer punten. Zonder pech en met dezelfde inzet zouden we niet vreemd opkijken als dit team ons gaat verrassen met een mooie score.
Ook het team van Moorside Motorsport zou maar zo voor een verrassing kunnen zorgen. Het team uit Zundert en dus thuisrijders, komt met Ben Huijbregts en Mathieu Deckers aan de start, de eerste keer bij een volwaardige rally en dan ook niet zomaar eentje. De GTC rally, daar is het rallyavontuur allemaal mee begonnen en wat er ook zou gebeuren dit jaar, hier zou het team zeker starten. Daar Ben pas dit jaar met rallyrijden is begonnen, verwachten we natuurlijk geen wonderen. Maar dat thuisvoordeel, het op vertrouwd terrein rijden, wat kan dat voor Ben en Mathieu betekenen? Wellicht komt hier op vertrouwde grond de ommekeer en zien we de ware potentie van dit lokale team tijdens de eerste echte krachtmeting met de concurrentie.
Niet voor de punten, wel ter lering en vermaak
Leren, daar draait het allemaal om bij het team van GP Elite. Net als tijdens de ELE short rally zullen Robert Jan Sanders en Ferry van Laar de auto van het team besturen en de volgende stap zetten naar de volwaardige rallylicentie. Het team heeft de smaak te pakken en liet bij de ELE short rally al zien goed uit de voeten te kunnen met de dwarse Beierse bolide. Verder met de ingezette leercurve en uitrijden wordt wederom het doel.
Hoe met een 325i te rijden hoeft Eric Jan Niemann niet meer te leren, hij heeft al wat spectaculaire seizoenen achter de rug. Tijdens de GTC rally komt Eric Jan in de vorm van gastrijder aan de start in de auto normaal bestuurd door de verhinderde Rients Visser. Een mooie gelegenheid om vooral plezier te maken en een goede kans om navigator Jan-Willem de Rover verder te helpen bij zijn ontwikkeling in het navigatievak. Geen lering dus, maar vooral vermaak en daar zal het publiek de grote winnaar van zijn, want dwars gaan lijkt tweede natuur van Eric Jan.
GTC rally dit jaar op zaterdag en zondag
Met dit heel mooie en aan elkaar gewaagde veld komt de 325i Challenge zaterdag en zondag naar Roosendaal. De wedstrijd begint op zaterdag voor de 325i Challenge deelnemers rond een uur of zeven en zal acht proeven later ruim na middernacht de eerste dag afsluiten. De tweede omloop van de proeven zal dus in het donker afgewerkt moeten worden, waarbij de proef bij het dorpje Achtmaal tweemaal de zwaarste beproeving zal zijn zo heeft het verleden bewezen. We zijn zeer benieuwd of er een team zich op deze eerste avond direct los weet te rijden of dat we met een seconden duel de tweede dag in gaan. We vermoeden het laatste. Kom dus zeker kijken in en om Roosendaal. Meer info: www.gtcrally.eu.