Ruim een maand geleden vond met de TankS rally de aftrap van het 325i Challenge seizoen plaats. De eerste punten zijn dus verdeeld en bovenaan de ranglijst staat Niek Sanders, die toch wel een verrassende zege pakte in Emmeloord. In het eerste weekend van mei trekt de 325i Challenge weer naar Sulingen voor de eerste buitenlandse wedstrijd van het jaar. Een wedstrijd die zeer geliefd is onder de deelnemers en de afgelopen jaren elke keer een andere winnaar voortbracht.
Winnaars gaan voor de winst
Maar wie gaat er dit jaar met de overwinning vandoor? Kijken we naar de voorlopige deelnemerslijst, dan lijkt het er op dat het een gevecht gaat worden tussen drie teams, die allen al eens gewonnen hebben. De eerste kanshebber is natuurlijk Niek Sanders. Tijdens de TankS rally, genavigeerd door Marieke Slob, pakte Niek een verrassende overwinning. Ook in Sulingen zal Marieke weer de notes voorlezen en samen met Niek een snelle combinatie vormen. Het winnende gevoel zit er bij dit team al goed in dit jaar en dus liggen er kansen. De vraag is alleen hoe snel Niek zich de proeven in Sulingen eigen kan maken, aangezien hij daar nog nooit aan de start stond. Dit in tegenstelling tot zijn tegenstanders.
Deze beide tegenstanders wisten de Sulingerland rally al eens te winnen. Vorig jaar waren het Marius Reeder & Ivar Stein, die na een fel gevecht met de uiteindelijke kampioenen, de winst pakten. De snelheid om te winnen is er dus, alleen het wedstrijdritme mist nog. Na de crash tijdens Euregio is het duo namelijk niet meer in actie gekomen. En de afgelopen weken is er nog hard gewerkt aan de opbouw van een nieuwe, nog betere 325i. Tijdens het opbouwen van wedstrijdritme is het dus ook zaak om gewend te raken aan de nieuwe auto. Lukt dit al vroeg in de wedstrijd, dan maken de heren grote kans op weer een overwinning in Sulingen.
Winnen in Sulingen deed ook Henk Bakkenes al eens, maar dan een jaar eerder. Met de ervaren Aaldert Aaltink naast zich, zal Henk ook deze keer weer vol voor de overwinning gaan, zoals we gewend zijn. Ondanks een derde plaats tijdens de seizoensopener in Emmeloord, keerden Henk en Aaldert tevreden naar huis. De snelheid was gewoon goed te noemen, echter een beter resultaat zat er niet in door het tijdsverlies op de donkere avondproeven. Met vertrouwen staan deze mannen dan ook aan de start van de 325i Challenge klassieker in Sulingen.
Drie serieuze kanshebbers voor de overwinning, die zeker gaan zorgen voor een spannend wedstrijdverloop. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een klein foutje het verschil gaat maken tussen winnen of verliezen.
Dwarsgangers gaan voor de bokaal
Waar de drie eerder genoemde teams zich voornamelijk zullen richten op de overwinning en daarvoor de achterkant van de auto wat in bedwang zullen willen houden, daar zijn er ook een aantal teams dat zich richt op het winnen van de Dwarsliggersbokaal. Deze deelnemers willen juist dat de achterkant van de auto lekker uitwaaiert, het liefst in elke bocht. Soms een bewuste keuze, maar meestal is het gewoon standaard rijstijl van deze spectakelmakers.
Om te beginnen is daar natuurlijk Wesner Averesch, dwarsligger pur sang. Zelfs op asfalt weet hij de Scandinavian flick in stijl uit te voeren en pakt daarmee regelmatig de grote bokaal mee naar huis. In Sulingen zal Wesner voor het eerst genavigeerd worden door Marlon Krieger, normaal gesproken de navigator van Bjorn Scherff. Maar aangezien de nieuwe auto van Bjorn nog niet klaar is, zal Marlon naast Wesner plaatsnemen.
Ook voor Rick Mollink dit jaar een nieuwe navigator en een nieuwe auto. De vierdeurs 325i is vervangen voor een tweedeurs versie waardoor Rick nu met gelijk gereedschap aan de start verschijnt. Met de oude auto reed Rick vanaf de eerste dag in dwarse 325i Challenge stijl over de proeven. We mogen aannemen dat dat met de nieuwe auto ook gaat lukken. Al is het even afwachten wat de invloed van navigator Arjan Reefhuis gaat zijn. Arjan was gewend om met Albert Bouwhuis lekker in de strijd mee te gaan en dus op snelheid te rijden. Maar deze nieuwe combinatie kan natuurlijk ook resulteren in snelheid EN dwarsgaan. We zijn erg benieuwd.
Om meerdere redenen zijn we ook erg benieuwd naar het team van Dirk de Boer & Egbert Kamp. Zo wordt er op dit moment hard gewerkt de auto te ontdoen van z’n onopvallende witte verschijning. De auto krijgt een totaal andere look en gaat er echt racy uitzien. Daarnaast is de auto op vele punten verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Snellere tijden op de proeven zijn dan ook zeker te verwachten. Maar dit team rijdt voornamelijk voor het plezier van het rallyrijden. En met een 325i uit zich dat natuurlijk in het betere dwarse bochtenwerk. Nu de auto meer en meer in vorm komt en de mannen de auto steeds beter kennen, zal in Sulingen het driftwerk ook op een hoger niveau komen te liggen. Of dit resulteert in het winnen van de bokaal zullen we over ruim een week weten. Ze zullen er zeker hun best voor gaan doen.
Wie de moeite neemt om naar Sulingen af te reizen, zal weer op een mooie wedstrijd getrakteerd worden. Spanning in de strijd aan kop en fanatieke dwarsliggers zullen de wedstrijd in Duitsland weer kleur geven. Voor wie er niet bij kan zijn, de beste beelden zullen na afloop weer te zien zijn op het Youtube kanaal van de 325i Challenge en tevens beschikbaar komen via de Facebook pagina (www.facebook.com/325ichallengeNL).