Voor Slob Motorsport was de Hellendoorn rally de eerste wedstrijd na Hengelo eind vorig jaar. Het originele plan van een ‘simpele’ motorrevisie in de winter is uitgelopen tot een compleet nieuwe opbouw van de auto tot aan de ochtend van de Hellendoorn rally.
Van het een kwam het ander en als je toch bezig ben, kan je het maar beter goed doen. Zo hebben we de complete tectyl laag aan de onderkant van de auto verwijderd, de auto verder doorgelast, alle roestplekken verwijderd, nieuwe stukken ingezet en de gehele onderkant en het binnenwerk opnieuw in de lak gezet. Verder hebben we veel onderdelen vervangen en de nodige verbeteringen aangebracht.
Met het volle programma wat we vorig jaar hebben gereden, 8 wedstrijden in totaal, was er vorig jaar te weinig tijd om dingen goed aan te pakken. Km’s maken en de auto rijdend houden was het devies. Het harde werk van afgelopen half jaar heeft zich in de Hellendoorn rally uitbetaald! De eerste wedstrijd dat we tijdens de service structureel veel tijd over hadden. Een groot verschil met vorig jaar.
Tot en met de dag van de Hellendoorn rally waren we nog hard bezig om de laatste dingen te monteren. Er stond ook nog maar 500 km op de teller van de gereviseerde motor en pas de vrijdagochtend van de rally hebben we de auto naar Kleinjan Dieseltechniek kunnen brengen voor een vermogensmeting i.v.m. de keuring voor de 325i Challenge. Op de vermogensbank liep de motor de eerste keer zelfs nog in het rood. Een lekker begin op de vrijdagochtend net voordat je in een grote rally moet starten. Ook bleek de ‘nieuwe’ motor maar 157 pk te leveren, weinig verbetering t.o.v. de oude motor, een teleurstelling.
Het koelvaatje vervangen op de service, maar we mochten niet meer van het terrein voor een proefrit. Op hoop van zegen naar de eerste proef. Op de vrijdagavond hebben we twee proeven kunnen rijden. De andere vier zijn geannuleerd i.v.m. de gevaarlijke omstandigheden door de mist. De motor liep niet helemaal lekker deze proeven. Dat maakte het moeilijk om ons te concentreren op de notes en voor Bas was het de eerste wedstrijd na bijna een jaar. Bas voelde wel meteen dat de auto een stuk beter op de weg lag en beter remde.
Op de service wat kleine reparaties uitgevoerd. De zaterdag ging de auto steeds beter lopen. Het vertrouwen kwam terug en daarmee ook de concentratie. Het waren mooie en uitdagende proeven. De 325i Challenge kende 4 uitvallers van de 9 deelnemers. Twee harde klappers helaas. Hopelijk is Wesner snel weer op de been; de andere drie gelukkig ok. In het klassement op een derde plek in de Challenge geëindigd.
Jammer van de 6 geannuleerde proeven en de vertragingen. Maar voor ons was dit bovenal een test of de auto de volgende rally op het programma van de 325i Challenge zou kunnen doorstaan. De Lausitz rally in Duitsland: een 100% onverhard rally van 150 km. Ideale omstandigheden voor onze achterwiel aangedreven auto’s waar we graag bij willen zijn. Aan de andere kant zal deze rally ook een grote slijtageslag worden voor de auto. De auto heeft het super uitgehouden in Hellendoorn, vol vertrouwen op naar Lausitz 10 en 11 oktober. Loon naar werken!
Jan, Martin, Daniel, Yoeri en Carlo, heel erg bedankt voor alle hulp!