Ondanks een ongeplande vroege start van het 325i Challenge seizoen, stond er toch al een mooi gevuld veld van acht dwarse Beierse bolides aan de start bij de TankS rally in Emmeloord. Deze ongeplande vroege start was het gevolg van het annuleren van de Ede short rally, die oorspronkelijk als eerste rally op de kalender stond. Om aan de wensen van zowel de nieuwe als de ervaren deelnemers tegemoed te komen, werd besloten om zowel de TankS rally als de TankS short rally mee te laten tellen voor een gecombineerd eindklassement. Dit door de tijden van de vijf gezamelijk gereden proeven bij elkaar op te tellen. Bijkomend voordeel hiervan was dat de spanning extra lang in de wedstrijd bleef, ook na de finish van de short rally. Na de grote rekensom bleken Niek Sanders en Marieke Slob het best te hebben gepresteerd en pakten met deze overwinning de eerste 35 punten van het jaar.
Niek Sanders & Marieke Slob
De deelname van Niek Sanders was tot kort voor de wedstrijd nog onzeker door het ontbreken van een navigator. Na z’n overwinning in Hengelo eind vorig jaar kon het nieuwe seizoen echter niet vroeg genoeg beginnen. De oplossing kwam uit onverwachte hoek. Bas en Marieke Slob hadden de TankS rally op de planning staan, maar extra werk aan de BMW zorgde ervoor dat ze hun start moesten afblazen. En dus bood Marieke aan om Niek door de Zuiderzee polder te navigeren. Vanaf de eerste proef van de short rally lag het tempo hoog en werd er met vertrouwen in elkaar gereden. Hiermee werd het verschil gemaakt en reed dit gelegenheidsduo naar een afgetekende zege. Voor Niek en Marieke dus geen opstartproblemen zo vroeg in het seizoen. En om het feest compleet te maken, ook de Dwarsliggersbokaal viel het duo ten deel.
Rob Verhees & Timothy Kion
Daar waar 2013 werd afgesloten in mineur met een opgeblazen motor, werd 2014 begonnen met het beste resultaat tot nu toe voor het team van V-rallysport. In de winter werd door het team een compleet nieuwe motor opgebouwd en werden er diverse andere verbeteringen doorgevoerd aan de auto. En met succes. Want al direct vanaf het begin van de TankS short rally bleven Rob en Timothy goed in het spoor van uiteindelijke winnaar Niek Sanders. Het team zou dit tempo de gehele rally blijven rijden en verschoond blijven van technische problemen. Het voltallige service team had deze keer weinig meer te doen dan een doek over de auto te halen. En zo reed het team van V-rallysport voor de eerste keer in een werdstrijd voor de 325i Challenge naar een tweede plaats algemeen. Een goede start van het jaar en een mooie opsteker voor de komende wedstrijden.
Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink
Henk en Aaldert kwamen toch een beetje als favoriet voor de zege naar Emmeloord. En in de TankS rally maakten ze deze rol ook waar. Ze hadden geen probleem om Michael Kamper en Ralph Orengo voor te blijven. Maar de short rallyrijders waren een ander verhaal. Waar de short rally rijders de twee proeven bij Kampen bij daglicht konden afwerken, daar reden de mannen in de rally de proeven in het donker. Een nadeel dat terug te zien was in de langzamere tijden van de rally rijders, waaronder dus ook Henk en Aaldert. Daarentegen, de short rally rijders hadden weer nadeel op proef Nagelerweg waar ze een korte regenbui te verwerken kregen. Ook al werd het geen overwinning voor Henk en Aaldert, de mannen stonden met een glimlach aan de finish. De snelheid zat er goed in, de auto bleek betrouwbaar en de proeven waren boven verwachting aantrekkelijk. De mannen gaan dan ook met het goede gevoel richting de Sulingerland rally begin mei.
Michael Kamper & Jörgen Sprong
Nieuwe ronde, nieuwe kansen, zo kun je het nieuwe seizoen het beste omschrijven voor het Maxifleur rallyteam. Het seizoen was vorig jaar 10 kilometer oud toen de rood/witte BMW op z’n dak in een sloot belande. Einde auto en dus einde seizoen voor het team. Dit jaar is het zaak het verleden te vergeten en het vizier weer te richten op uitrijden en goede resulaten scoren. De nieuw gebouwde auto was pas vrijdagmiddag laat gereed en tijd om er mee proef te rijden was er vrijdagavond maar beperkt. De TankS rally werd dan ook beschouwd als een zeer lange shakedown voor de auto. Helemaal soepel liep het dan ook niet, zeker niet aan het begin van de dag. Eenmaal wat meer gewend aan de auto en in staat met de problemen om te gaan, kon er toch nog een redelijk tempo gereden worden. Uiteindelijk resulteerde dit in een solide vierde plaats algemeen en werd er op de afsluitende proef nog een scratch gereden.
Mark Jansma & Vincent Kluwer
Mark maakte in Zandvoort z’n debuut als rallyrijder na al een aantal jaar als navigator actief te zijn geweest. De TankS zou de tweede short rally worden die uitgereden moest worden om zo de gewenste rallylicentie te kunnen behalen. Aan deze missie begon Mark voor deze gelegenheid met navigator Vincent Kluwer. Na de short rally van Zandvoort bleek de TankS short rally toch van een heel andere orde. De bochtige proeven bij Kampen bleken zeer uitdagend voor een onervaren rijder. En al het zand en grind op de weg maakte het tot een lastige opgave voor Mark. Maar Mark en Vincent reden op eigen tempo en wisten dit gedurende de rally op te voeren zonder onnodig risico te nemen, want uitrijden was belangrijker dan een goede positie. Uiteindelijk werd deze aanpak beloond met de vijfde plaats en de eerste punten voor het 325i Challenge klassement. Maar belangrijker, na afloop bleek dat de rallyverslaving nu definitief heeft toegeslagen en Mark niet kan wachten weer in te stappen.
Ralph Orengo & Luca Lotti
Als er een prijs was voor de moeite die iemand in z’n sport stopt, dan was deze zeker naar het Italiaanse duo Ralph Orengo en Luca Lotti gegaan. Na een reis van 10 uur vanuit het noorden van Italië kwam het duo aan in het voor hen ongewone poldergebied. De TankS rally was, na de proefwedstrijd in Amsterdam twee jaar geleden, de tweede kennismaking met de 325i Challenge en de Nederlandse rallysport. Het was dus vooral een kwestie van aftasten, want met de voormalige auto van Bjorn Scherff hadden de mannen nog maar weinig gereden. Tevens waren de proeven niet te vergelijken met hetgeen men in Italië gewend was. En dus werd er met enige reserve gereden. Ook werd het team nog een paar proeven geconfronteerd met versleten remmen, waardoor het tempo nog iets verder naar beneden moest. Maar de heren sloegen zich er goed doorheen en ondanks het feit dat alles compleet nieuw was, werden er veelbelovend tijden gereden. Toen er aan het eind van de rally naar de ervaringen werd gevraagd, werd er met een grote lach “fantastico” geroepen. De rally was een geweldige ervaring voor Ralph en Luca, waarbij vooral de gastvrijheid, vriendelijkheid en hulpvaardigheid van de Nederlanders in het algemeen en hun mededeelnemers in het bijzonder werden genoemd. Deze heren gaan dit jaar nog vaker met veel plezier vele kilometers af leggen om hier te genieten van het aantrekkelijke concept en de sfeer van de 325i Challenge.
Gerwin Voortman & Annika Bekmann
Vorig jaar zette het team van Willowstreet motorsport de eerste stappen op de rallypaden. Ondanks wat tegenslagen hier en daar, werd er waardevolle ervaring opgebouwd. Dit jaar hoopt het team deze ervaring om te zetten in resultaten en lekker mee te strijden in de 325i Challenge. Tijdens de TankS rally werd al snel duidelijk dat het tempo dit jaar inderdaad een tandje hoger is komen te liggen. Gerwin en Annika konden goed in het spoor van Rob Verhees blijven, die als tweede zou eindigen. En dat op de toch wel pittige proeven bij Kampen, die weinig ruimte voor fouten laten. Gelukkig werd een klein uitstapje in de berm niet afgestraft en konden Gerwin en Annika aan het begin van de avond aan hun favoriete industrieproef beginnen. De proef liep in het begin op rolletjes, maar eindigde in een aanvaring met een stoeprand. De gehele voorwielophanging raakte zwaar beachadigd en doorrijden was geen optie. Een spijtig einde van een goed gereden rally.
Jeroen Bosma & Jelle Jelsma
Jeroen en Jelle zakten vanuit Friesland iets naar het zuiden af om in Emmeloord hun tweede wedstrijd van het jaar te rijden en de eerste in 325i Challenge verband. Als debutanten wil je bij zo’n eerste deelname graag zien waar je staat ten opzichte van de overige teams. En uiteraard de eerste punten van het jaar scoren. Bij het op een rij zetten van de tijden bleken Jeroen en Jelle als snelste debutanten uit de bus te zijn gekomen. Er werd een strak tempo gereden en de aansluiting met de meer ervaren mannen was er. Helaas speelde een nukkig schakelmechanisme van de versnellingsbak het team parten waardoor niet op 100% gereden kon worden. En tot overmaat van ramp faalde het mechanisme in z’n geheel op de laatste proef van de rally. Geen loon naar werken voor deze mannen, die flink baalden aan het eind van de rally. Een goede start van het seizoen zat er even niet in. Maar de getoonde snelheid zorgde toch voor een positief gevoel voor de rest van het jaar.
Acht teams met acht verhalen maakten de TankS rally tot een mooie en veelbelovende opening van het 325i Challenge seizoen. De volgende wedstrijd op de kalender is de Sulingerland rally in het eerste weekend van mei. Daar staan naar verwachting 10 325i Challenge teams aan het vertrek. Hoe de verhoudingen daar liggen kunnen we nog niet zeggen, wel dat het aan kop spannend kan worden. Voor alle nieuwtjes in de aanloop naar de Sulingerland rally, volg de 325i Challenge op: www.facebook.com/#!/325ichallengeNL. Nog even nagenieten van de TankS rally? Bekijk de compilatie op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=uW8FUP6K-00&list=UUtaFgZu33LROPqwWX1nYb_g&feature=share