Dit weekend heeft Slob Motorsport in Duitsland deelgenomen aan de Lausitz rally, een 100% gravel rally dichtbij de Poolse grens. Hoe moeten we dit in woorden uitdrukken? De onboards kunnen het gevoel ook maar deels overbrengen.
Het gebied is één groot rally pretpark, of beter gezegd een achtbaan gezien de snelheid. Elke proef was zo compleet:
– WRC Finland in het klein met in elkaar overlopende bochtencombinaties op harde gravel door de bossen
– WRC Wales met hele stukken losgereden en uitgesleten keien- en zandbochten waarin je de auto echt door de bochten kan en moet gooien om te voorkomen dat je stil valt
– Honderden meters met de bodemplaat over de grond – Km’s met flauwe stukken waar je vol over kan; 190 km/u met een achterkant die van links naar rechts gaat
– Stofwolken waarin je nul zicht hebt
– En last but not least de vele jumps.
Niet normaal!
Op het serviceterrein werden we bevraagd naar de specificaties van onze auto´s. We waren samen met Henk Bakkenes en Aaldert Aaltink de enige twee Nederlanders. Stuk voor stuk werden we gewaarschuwd dat onze auto´s in de problemen zouden komen. De auto was te laag en zou vast komen te zitten door de diepe spoorvorming. De banden waren niet stevig genoeg en zouden van de velg worden gedrukt.
Op de vrijdag zouden we de eerste twee proeven rijden in het donker, maar deze werden gecanceld vanwege stof dat bleef hangen door het windstille en droge weer, te gevaarlijke omstandigheden. Later tijdens de wedstrijd toen we zelf af en toe door het stof moesten, kregen we begrip voor deze beslissing. In stof zie je echt niets.
De eerste twee proeven op de zaterdag was het aftasten hoe we op deze ondergrond moesten rijden, hoe de bochten aan te snijden en wanneer te remmen. Zowel de gravel ondergrond als de banden waren nieuw voor ons. Tot onze verbazing zetten we op beide proeven een snellere tijd neer dan Henk, al was het verschil klein. Een mooie opsteker. Na de twee eerste proeven had Bas het gevoel goed te pakken en begon het spel met de auto en het parcours pas echt. Het voelde echt als een spel, ook al was het tegelijkertijd een gevecht om snelle tijden neer te zetten en de auto op de weg te houden. Ongelofelijk wat onze auto´s aankonden, zo hard, zoveel grip, zoveel stenen, gaten, jumps, de auto hield het proef na proef vol!
Het verschil in tijden met Henk bleef klein. We waren goed aan elkaar gewaagd nu we beide met beperkte ervaring aan de start stonden. Jammer van de minuten die Henk verloor op de 30 km proef, drie banden aan gort gereden, anders was het qua eindklassering echt spannend geweest.
Proef 8 werd er besloten om om de drie minuten te starten in plaats van elke minuut, vanwege stofwolken. Dit zorgde voor zoveel vertraging dat we in het laatste daglicht moesten rijden zonder extra verlichting. Vanaf de start zijn we er meteen vol voor gegaan, ook in de wetenschap dat dit misschien wel de laatste proef zou worden. In het donkere bos met alleen maar blinde bochten en dan op het randje, heel gaaf. Bas over de finish: “Ik heb maar gewoon gedaan wat je zei”.
Het mooiste van alles is dat we 28ste algemeen zijn geworden van de 82 gestarte deelnemers, eerste divisie 3 en beste BMW. Van te voren voor gek verklaard met onze asfalt auto´s en dan dit resultaat zonder ervaring! De dwarsliggersbokaal blijft altijd gaaf om te winnen. De tijd die we dit jaar hebben genomen om de auto goed op te bouwen, heeft zich dubbel en dwars uitbetaald.
Het was echt een super rally. Vier proeven gecanceld van de tien en veel vertraging, maar het gaf allemaal niets. Elke gereden kilometer was goed en het was goed georganiseerd.
Jan van der Klip en Martin Van de Wiel weer bedankt voor alle hulp! Ook MCC Motorsport bedankt voor de mooie serviceplek en de hulp! Gertjan Schutten voor de mooie foto’s en het team van 325i Challenge, extra benieuwd naar de bewegende beelden deze keer!