De Lausitz rally, met afstand de meest bijzondere rally op de 325i Challenge kalender sinds jaren. Dicht tegen de Poolse grens ligt een enorm bruinkoolwinningsgebied dat de afgelopen 100 jaar drastisch is veranderd, maar zich inmiddels uitermate goed leent voor rallyrijden. In het winningsgebied, maar ook in het jonge bos in de gebieden die terug gegeven zijn aan de natuur, zijn asfaltwegen schaars. En dus stond er voor de 325i Challenge een rally op het programma met maar liefst 150 km aan gravelwegen, door een gevarieerde omgeving met de nodige hoogteverschillen. Bijzonder en een compleet nieuwe ervaring voor iedereen.
De rally die niet begon
Mede door de gebeurtenissen tijdens de Hellendoorn rally, reisden maar een beperkt aantal deelnemers naar het oosten van Duitsland af. Uiteraard waren de auto’s voor deze gelegenheid uitgerust met speciale gravelbanden waarmee bleek verrassend hard gereden kon worden. Een heel bijzondere ervaring. Op de vrijdagavond stonden twee proeven op de planning, als opwarmer voor de volle rallydag op zaterdag. Door het droge weer van de dagen ervoor bleken de proeven extreem stoffig en na de eerste 20 auto’s was rijden in het donker met deze hoeveelheden stof niet veilig. De rest van de avond werd geannuleerd en de deelnemers van de 325i Challenge keerden terug naar de service zonder een eerste kennismaking met het spannende gravel.
Bas & Marieke verrassend snel uit de startblokken
Wennen aan de nieuwe omstandigheden deden Bas & Marieke Slob het snelst en pakten daarmee de eerste scratch van de wedstrijd op zaterdagochtend. Op zes seconden achterstand kwamen Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink over de finish. Aan deze finish zagen we bij beide teams een enorme glimlach op het gezicht en werd er vol gesproken over de geweldige proef. Toen moest de langste proef van de rally nog komen. Deze proef had een lengte van maar liefst 30 kilometer en was een regelrechte gevarieerde uitdaging vanaf de eerste meter. Ook op deze proef trokken Bas & Marieke de snelle lijn door en wonnen een extra 11 seconden op Henk & Aaldert.
Henk & Aaldert antwoorden maar ontmoeten de pechduivel
Tweede worden is niet waar Henk & Aaldert voor gekomen waren en dus zetten ze op proef vijf de aanval in op Bas & Marieke. Met 8 seconden voorsprong kwamen ze aan de finish van de vijfde proef en lieten hiermee zien dat ze zich niet zomaar gewonnen gaven. Proef zes, met z’n 30 km lengte, was het perfecte vervolg voor de aanval van Henk & Aaldert, hier kon het verschil gemaakt gaan worden. Echter na een paar kilometer passeerden Bas & Marieke de “Rothmans” BMW die langs de kant stond voor het wisselen van een lekke band. En om het allemaal nog wat erger te maken voor Henk & Aaldert, raakten op deze proef nog twee banden lek en moesten ze de laatste kilometers op twee lekke achterbanden de uitrijden. Ruim vijf minuten werden verloren waarmee de kans op de overwinning verdween was als sneeuw voor de zon.
Stuivertje wisselen voor het stof komt
Ook al was de rally verloren voor Henk & Aaldert, ze deden zeker hun best alles uit de rally te halen. Het belangrijkste was natuurlijk het plezier op de gravelproeven. Op proef zeven reden de heren daarbij wederom een snelste tijd op de klokken. Echter proef acht was weer voor Bas & Marieke. Tegen het eind van de rally was het dus weer stuivertje wisselen tussen beide teams. Zonder de pech bij Henk & Aaldert was er een zeer spannende strijd geweest om de overwinning.
Door diverse oorzaken liep het programma van de rally een flinke vertraging op. Het gevolg was dat de laatste twee proeven in het donker verreden zouden moeten worden. Door het nog steeds droge weer speelde ook op zaterdag het stofprobleem weer op. De organisatie besloot de laatste twee proeven van de rally te annuleren. Bas & Marieke wonnen daarmee deze meer dan fantastische rally in het onbekende en stegen hiermee flink in de tussenstand. Tevens sleepten ze de grote Dwarsliggersbokaal in de wacht, niet dwars rijden was tijdens deze rally niet mogelijk. Beide auto’s kwamen hiermee zonder technische problemen aan de finish, wat maar weer aangeeft hoe sterk de bijna standaard 325i’s zijn. Meer dan gravelbanden en spatlappen werd er niet aan de auto’s aangepast voor deze zware maar fantastische rally.
2014 titel voor Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink
Het hele seizoen zaten Henk & Aaldert er goed bij, wat onderbouwd wordt door louter podiumplaatsen. Met een overwinning, twee tweede plaatsen en drie derde plaatsen kon de titel Henk & Aaldert eigenlijk al niet meer ontgaan bij de Lausitz rally. Met deze titel op zak zijn Henk & Aaldert de opvolgers van de kampioenen van vorig jaar, Sjef Meersschaert & Debbie Everse. Waar Sjef en Debbie kozen voor een niveau hoger op de Belgische rallypaden, is de toekomst van Henk & Aaldert nog niet duidelijk. Na zeven jaar 325i Challenge en nu eindelijk de titel, bestaat de kans dat Henk andere wegen gaat bewandelen. Maar we weten inmiddels wel dat de 325i’s niet zomaar verkocht gaan worden. Dus Henk & Aaldert aan de start in 2015 is niet ondenkbaar.
Stand kampioenschap:
1. Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink 202 punten (kampioen)
2. Marius Reeder & Ivar Stein 110
3. Niek Sanders & Marieke Slob 101
4. Rob Verhees & Kion / Middel 98
5. Mark Jansma & Knuwer / van Nuyssenborgh 93
6. Bas Slob & Marieke Slob 68
7. Michael Kamper & Jorgen Sprong 66
8. Rick Mollink & Arjan Reefhuis 65
9. Jeroen Bosma & Jelsma / Kuijstermans 41
10. Wesner Averesch & Krieger / Wermink 37
11. Dirk de Boer & Egbert Kamp 35
12. Ralph Orengo & Luca Lotti 30
13. Gerwin Voortman & Annika Bekmann 10