Daar waar de 325i Challenge haar seizoen in Putten begon met 11 deelnemers, daar stonden door onvoorziene omstandigheden vier teams aan de start voor de seizoensfinale in Hengelo. Zakelijk druk, auto’s met schade, gezondheidsredenen etcetera, overmacht dus. En toch was de Twente rally ook dit jaar weer een waardige en belangrijke afsluiter van het seizoen.
Met een titel die nog niet beslist was, bleek ook dit jaar weer hoe klein de onderlinge verhoudingen waren binnen de 325i Challenge. Twee teams maakten nog aanspraak op de titel, Bjorn Scherff & Marlon Krieger en Michael Kamper & Henk van de Brug. Beide teams draaien al wat langer mee in de 325i Challenge en hebben bewezen snel genoeg te zijn voor overwinningen. Bjorn & Marlon stonden tot Hengelo bovenaan in de ranglijst maar waren voor het behalen van de titel geheel afhankelijk van het resultaat van Michael & Henk. Bij een uitval van dit duo zouden Bjorn & Marlon kampioen zijn, bij een finish (ongeacht positie) zou de eer naar Michael & Henk gaan. Voor Bjorn & Marlon had starten in Hengelo dan ook geen invloed op de uitkomst van de titelstrijd en dus spaarde men het geld van deelname liever uit voor een eventuele hernieuwde titelpoging in 2016.
Rustig naar de finish cruisen was dus voldoende voor Michael & Henk om de titel mee naar huis te nemen. “Helaas” stonden ook Rick Mollink & Arjan Reefhuis in Hengelo aan de start. Mannen die al tweemaal wisten te winnen in 2015 en de laatste keer in een rechtstreeks duel met Michael & Henk tijdens de Hellendoorn rally. Rick & Arjan waren dan ook de rode lap voor Michael & Henk. Want je geeft je titel toch net even wat meer glans door te winnen van één van je sterkste tegenstanders.
Hoe zeer Rick & Arjan ook probeerden het de titelkandidaten moeilijk te maken, Michael & Henk waren helemaal in de winning mood en lieten geen steek vallen. Alle negen proeven werden op naam gezet, met de overwinning als logisch gevolg. De voorsprong was aan het eind van de dag riant, wat deels te verklaren valt door de meer dwarse rijstijl van Rick aan het eind van de rally in een poging de Dwarsliggersbokaal mee naar huis te nemen. Vooral op de Diamantstraat vermaakte Rick, maar ook de overige deelnemers, het publiek met het betere driftwerk.
De jury beloonde dit dwarse duo aan de finish terecht met de Dwarsliggersbokaal, al was het geen gelopen race. Dirk de Boer & Fred Roelfsema verzamelden ook nu weer veel dwarse punten. Zij wonnen in Hellendoorn voor het eerst de Dwarsliggersbokaal en die eer smaakte erg goed. Een herhaling zat er net niet in voor Dirk & Fred, maar het halen van de eindstreep was al een hele opluchting voor het team. Zonder slag of stoot kwamen ze namelijk niet door de strijd. Op proef vier leek het noodlot toe te slaan toen de gaskabel brak. Dit kon provisorisch doch vakkundig gerepareerd worden door het team, maar leverde minuten vertraging op. Daarna zat het tempo en de dwarse rijstijl er weer goed in, totdat het team constateerde dat de motor olie verloor. Lichte paniek maakte van het team meester, aangezien hiermee de derde plaats in het kampioenschap in gevaar kwam. Er bleek een scheur in het carter te zitten, opgelopen tijdens een jump. Met hulp van naburige teams werd ook dit euvel op de service gerepareerd. De gekozen oplossing hield het tot de finish vol, waarmee Dirk & Fred een goed seizoen afsloten met een trotse derde plaats in het kampioenschap.
Punten voor het kampioenschap waren er deze keer niet voor Jaap Gezelle Meerburg. Jaap stond eindelijk aan de start met zijn nieuw gebouwde eigen auto. Tot nu toe reed Jaap met een gehuurde 325i Challenge auto die aan het begin van het seizoen gekeurd was door de technische commissie. Deze keuring (waaronder een vermogensmeting) kon door omstandigheden niet meer plaatsvinden voor de Twente rally waardoor het voor Jaap, met navigator Eric Jan Niemann, niet mogelijk was voor de punten te rijden. De rally werd dan ook gezien als een ideale testmogelijkheid voor de verse auto. Een test die de techniek goed doorstond daar zonder noemenswaardige problemen de finish werd gehaald. Onderweg bleken de tijden ook nog eens op een goed niveau te liggen, met een aantal derde tijden op de proeven als bewijs. Een mooie opsteker voor volgend jaar wanneer Jaap met zijn eigen auto een volledig seizoen voor de punten zal gaan rijden.
Met de Twente rally is er een einde gekomen aan een wederom spannend 325i Challenge seizoen. Een seizoen dat nieuwe kampioenen voortbracht in de vorm van Michael Kamper & Henk van de Brug. Een verdiende titel voor het team dat in 2009 haar debuut maakte in de 325i Challenge en met een titel na 6 jaar afscheid neemt van deze klasse. Gelukkig zien we volgend jaar veel huidige, maar ook nieuwe, deelnemers terug op de rallypaden en zal de actie ook dan weer om van te smullen zijn. Dwars en spectaculair, zoals de 325i Challenge al 10 jaar bekend staat. Hou voor de laatste nieuwtjes gedurende de winterstop de 325i Challenge Facebook pagina in de gaten: www.facebook.com/325ichallengeNL.
Uitslag Twente rally:
1: Michael Kamper & Henk van de Brug
2: Rick Mollink & Arjan Reefhuis
3: Dirk de Boer & Fred Roelfsema
Eindstand 325i Challenge 2015:
1: Michael Kamper & Henk van de Brug – 186 punten
2: Bjorn Scherff & Marlon Krieger – 174
3: Dirk de Boer & Fred Roelfsema – 158
4: Rick Mollink & Arjan Reefhuis – 150
5: Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink – 82
6: Bas Slob & Marieke Slob – 77
7: Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh – 77
8: Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans – 70
9: Jaap Gezelle Meerburg – Timothy Kion – 68
10: Peter Smets & Isabelle Brouwer – 34
11: Michiel Groenenboom & Kasper Boekel – 5