Onder een grijs wolkendek stonden de deelnemers van de 325i Challenge vrijdagavond in het centrum van Hellendoorn te wachten om het startpodium over te mogen rijden. Maar de donkerste wolken dreven over het team van JJ rallysport met Jeroen Bosma en Maurice Kuijstermans. Het team was vol goede moed naar Hellendoorn afgereisd, maar het startpodium wisten ze niet te bereiken. Op de avond voor de rally raakte het team betrokken bij een zwaar verkeersongeval, waarbij gelukkig niemand ernstig letsel aan overhield, maar er wel voor zorgde dat Jeroen een aantal weken met een nekbrace dient rond te lopen. Hiermee kwam er een vervelend einde aan het toch al niet gelukkige seizoen van het team uit Friesland.
Er bleven, na het niet starten van Jeroen & Maurice, zes teams over die vrijdagavond klaar stonden om de degens met elkaar te kruisen. Want er stond het nodige op het spel in Hellendoorn. Zo waren het winnaars van 2014, Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink, die voor een herhaling gingen in 2015 en waren Rick Mollink & Arjan Reefhuis gekomen voor een thuiszege en een tweede overwinning van het jaar. Niet alleen voor de winst, maar vooral om kans te blijven maken op de 325i Challenge titel, kwamen Michael Kamper & Henk van de Brug en Bjorn Scherff & Marlon Krieger naar Hellendoorn. En Dirk de Boer & Fred Roelfsema verdedigden een sterke derde plaats in de tussenstand, een positie waar Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh ook op aasden.
Rick & Arjan slaan de eerste slag in het donker
Op de eerste proeven van de rally tekende zich het verdere verloop van de rally al af. Het was stuivertje wisselen tussen Rick en Michael om de snelste tijd op de proef. Uiteindelijk wisten Rick & Arjan vier proeven op hun naam te zetten en waren Michael & Henk tweemaal het snelst op proef Luttenbergring. Beide teams hadden het mes tussen de tanden, aangezien de achtervolgers op ruim 50 seconden binnen kwamen in het gesloten wagenpark. Het waren Henk & Aaldert die het best in het spoor bleven en op een goede positie stonden voor een aanval op dag twee. Bjorn & Marlon stonden daar niet ver achter op positie vier, ondanks een paar snelle tijden. Dirk & Fred en Mark & Marc hadden ook een flink onderonsje en vochten niet om seconden, maar zelfs om tienden van seconden. Aan het eind van de dag werd dit gevecht in het voordeel van Dirk & Fred beslecht, met een miniem verschil van zeven tienden van een seconden. Dat er ook om positie vijf hard gevochten werd, bleek wel uit de tijden van Dirk & Fred op proef Daarle. Daar bleven ze titelkandidaten Bjorn & Marlon tweemaal keurig voor, een proef die het team goed lag.
Michael & Henk vechten terug maar komen tekort
Op de ochtend van dag twee viel direct een tweede uitvaller te noteren. Henk & Aaldert eindigden de eerste dag nog op positie drie, maar moeten al snel constateren dat hun motor de strijd heeft opgegeven. Maar Henk & Aaldert zelf geven niet op. Thuis wordt de “reserve” auto opgehaald en wordt er nog snel ingeschreven voor de short rally die ’s middags verreden zou worden. Echte rallymannen dus.
Niet veel later konden Mark & Marc bij het rijtje uitvallers worden geplaatst. Op de eerste proef van de dag konden de mannen, op jacht naar inmiddels positie vier, de auto bij het aanremmen van een chicane niet onder controle houden en schoven langs de chicane een sloot in. Weinig tot geen schade was het gevolg, maar hun rally zat er definitief op, alsmede hun jacht op een hogere klassering in de tussenstand. Hierdoor waren het Dirk & Fred die de rest van de rally enigzins verloren rondreden op positie vier en het roer over de dwarse boeg gooiden om een greep te doen naar de Dwarsliggersbokaal.
Aan de kop van het veld konden Bjorn & Marlon het tempo van de ontketende mannen vooraan niet volgen en stonden na de ochtendproeven nog steeds derde op een minuut achterstand. Die ontketende mannen bleven elkaar opjagen en snelste tijden afwisselen. Daar waar Michael & Henk beide keren het snelst waren op proef Notter, daar pakten Rick & Arjan de snelste tijd met beide doorkomsten op proef Hellendoorn. Aan het eind van de ochtend hadden de heren hun voorsprong een paar seconden uitgebreid, ten teken dat beide teams zeer aan elkaar gewaagd waren. Michael & Henk kwamen dus iets te kort om een echte gooi naar de leiding te doen, zeker toen op proef tien bleek dat hun motor flink vermogen tekort kwam. Na de finish bleek waarom. Door een harde landing in een kuil op het onverhard werd de radiateur tegen het motorblok geduwd, met een heet lopende motor als gevolg. Na de finish van de proef sloeg de motor af en sloeg niet meer aan. Game over dacht het team. Ze hadden daarbij niet gerekend met de sportiviteit binnen de 325i Challenge. Het was namelijk grote concurrent voor de titel, Bjorn Scherff, die de gestrande mannen de 20 kilometer naar de service op sleeptouw nam.
Verdiende thuiszege voor Rick & Arjan
Als door een wonder kreeg de serviceploeg van Michael & Henk de motor weer aan de praat en werd er met geknepen billen koers gezet naar de zes resterende proeven in de middag. Aanvallen was er niet meer bij doordat de motor een flinke opdoffer had gekregen door het te warm lopen en flink vermogen te kort kwam. Tevens begaf niet veel later ook de stuurbekrachtiging het nog. Het waren Rick & Arjan die verder gingen met snelste tijden rijden. Op de laatste drie proeven van de rally waren het echter Bjorn & Marlon, die net even te laat lekker warm gedraaid waren, die de snelste tijd pakten. Dirk & Fred konden de mooie tijden van Daarle van de dag ervoor niet herhalen, maar zij kwamen dan ook bijna elke bocht dwars door, wat niet bevordelijk is voor een snelle tijd op de klok.
Op de laatste paardenkrachten die nog leefden in de motor van Michael & Henk, werd de finish gehaald en kon een toch nog voldoening gevende tweede plaats genoteerd worden, echter deze keer met maar een schamel puntje op de afsluitende Power Stage. De Power Stage winst en de derde plaats, was er voor Bjorn & Marlon die daarmee aan de leiding in de tussenstand bleven. Dirk & Fred werden vierde, maar namen op het podium met een zeer grote glimlach de Dwarsliggersbokaal in ontvangst. Bij de vierde poging dan eindelijk raak, het seizoen kan al niet meer stuk, want ook die derde plaats in de tussenstand staat nu een stuk steviger. En de winst? Die ging meer dan verdiend naar Rick & Arjan. Zij wisten in een direct gevecht de drievoudige winnaars van dit jaar, Michael & Henk te verslaan in een door omstandigheden zeer lastige rally. Gaan ze dit in Henglo in november nog een keer doen? Zullen we Michael & Henk daar met een frisse motor aan de start kunnen zien? Kunnen Bjorn & Marlon daar de felbegeerde titel dan eindelijk in de wacht slepen? En wie wint daar de Dwarsliggersbokaal op de meer dan geschikte Arena proef? Nog vele open vragen en nog ruim een maand wachten op de antwoorden. Ook Hengelo wordt weer genieten, zeker voor de nieuwe kampioen die we daar kunnen huldigen!
Uitslag Hellendoorn rally
1- Rick Mollink & Arjan Reefhuis
2- Michael Kamper & Henk van de Brug: + 41.1
3- Bjorn Scherff & Marlon Krieger: + 1.41.3
4- Dirk de Boer & Fred Roelfsema: + 7.59.9
– Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh: uitval
– Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink: uitval
– Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans: niet gestart
Tussenstand 325i Challenge na 5 van 6 wedstrijden
1- Bjorn Scherff & Marlon Krieger: 174
2- Michael Kamper & Henk van de Brug: 148
3- Dirk de Boer & Fred Roelfsema: 124
4- Rick Mollink & Arjan Reefhuis: 114
5- Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink: 82
6- Bas Slob & Marieke Slob: 77
7- Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh: 77
8- Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans: 70
9- Jaap Gezelle Meerburg & Timothy Kion: 68
10- Peter Smets & Isabelle Brouwer: 34
11- Michiel Groenenboom & Kasper Boekel: 5