Uiteraard ontbrak de 325i Challenge niet bij de Autosoft Vechtdal rally, de rally mede mogelijk gemaakt door 325i Challenge sponsor Autosoft Automotive Internet. Met negen teams aan de start en vijf snelle en soms listige proeven voor de boeg, uiterst goede vooruitzichten op een leuke rallydag. Aan de finish dan ook vreugde voor een groot aantal teams, maar helaas ook een paar ontevreden teams en zelfs een team in mineur. Met deze laatste groep deelnemers beginnen we deze keer het verslag van de Vechtdal rally.
Tegenslag, pech en een catastrofe
Voor Peter Smets en Isabelle Brouwer was het wederom proef twee die voor tegenslag zorgde. Tijdens de rally van Putten reed het duo een greppel in en tijdens de Vechtdal rally begaf de versnellingbak het. Waar in Putten op proef twee de rally eindigde, daar konden Peter en Isabelle in Hardenberg gelukkig wel verder met de wedstrijd. Ok, niet alle versnellingen konden de rest van de middag gebruikt worden, de finish werd deze keer wel gehaald. De eerste punten voor het kampioenschap zijn binnen, samen met weer een stuk waardevolle 325i Challenge ervaring.
Vorig jaar reden Mark Jansma en Marc van Nuyssenborgh een bijzonder constant seizoen zonder veel problemen. Dit jaar lijkt voor dit team iets minder soepel te lopen. Na de uitval in Putten viel in Hardenberg het tweede nulresultaat uit vier wedstrijden te noteren. Erg jammer, want Mark en Marc reden op de eerste drie proeven van de rally bijzonder goed rond. Stonden met uitzicht op positie vier keurig vijfde in de tussenstand totdat een lekke band roet in het eten gooide. Een lekke band is normaal geen drama, maar als de wielmoer niet los wil komen, heb je toch flinke pech en sta je te balen als een stekker. Het team zakt hiermee naar de zevende positie in het klassement om de 325i Challenge.
Pech of tegenslag kunnen we de uitval van Bas Slob en Aaldert Aaltink niet noemen. Als de auto dusdanig beschadigd raakt dat deelname aan de rest van het seizoen hoogst onzeker wordt, kun je spreken van een catastrofe. Ook is het nog zeer de vraag of de auto uberhaupt gemaakt kan worden. Hoe kwam het zover? De dag begon uiterst positief. Om nog meer te leren bij het maken van de pacenotes en het rijden zelf, werd voor de gelegenheid de ervaren Aaldert Aaltink uitgenodigd om hier een bijdrage aan te leveren. En tijdens het verkennen werd meteen duidelijk dat dit een goede keuze was met veel toegevoegde waarde. Er werd dan ook voortvarend gestart door Bas en Aaldert en het tempo zat er lekker in op de openingsproef. Tegen het eind van de proef kwam de gele 325i net niet goed uit een serie van bochten en raakte met de rechterachterkant een flinke boom. En aangezien deze bocht in de vierde versnelling werd genomen, was het een stevig ontmoeting met grote schade tot gevolg. Bas en Aaldert konden zelf gelukkig ongedeerd uitstappen en maakten al snel plannen hoe de auto weer te herstellen. De zomerstop tot aan de rally van Hellendoorn is lang, maar of het team het in die tijd voor elkaar krijgt de auto weer goed op de wielen te zetten, is maar zeer de vraag.
Welkome punten stemmen tevreden
Gelukkig waren er ook teams die tevreden naar huis terugkeerden. Zo ook Rick Mollink en Arjan Reefhuis. Goed, ze konden hun huzarenstukje uit Sulingen niet herhalen en pakten dus geen tweede overwinning van het jaar. Op alle proeven van de rally werd een derde tijd gereden. Michael Kamper en Bjorn Scherff waren deze keer net even te sterk. Maar met een derde plaats en een punt op de Power Stage deden de mannen toch goede zaken voor het kampioenschap. De volgende ontmoeting vindt plaats in Hellendoorn, meer dan bekend terrein voor deze mannen uit de streek, waar een proef letterlijk voor de deur van het huis van Rick voorbij komt. Als Rick en Arjan ergens nog een keer kunnen stunten, dan is dat wel tijdens de Hellendoorn rally.
Na een uitval in Putten en een forfait bij de rally van Sulingen, is het puntentotaal van Jeroen Bosma en Maurice Kuijstermans nog erg laag. Het was daarom ook mooi om te zien dat er tijdens de ELE onder lastige omstandigheden goed gescoord werd, met een derde plaats in de Challenge. Jeroen en Maurice reden zich gedurende de wedstrijd in Hardenberg mooi los van hun naaste achtervolgers, maar konden geen echte aanval doen op de derde plaats van Rick en Arjan. Deze keer een vierde plaats voor het team van JJ rallysport. En daar waren de mannen gewoon erg tevreden mee. Men staat achtste in het kampioenschap, op maar twee punten verwijderd van positie zeven.
Na de Vechtdal rally vinden we Jaap Gezelle Meerburg terug op positie negen in de tussenstand, twee punten achterstand op Jeroen en Maurice. Tijdens de Vechtdal rally werden de notes gelezen door de jonge debuterende Nadia Muilwijk. En in deze combinatie liep de rally eigenlijk heel lekker. Helemaal probleemloos verliep het niet doordat de auto een keer stilviel op de proef en niet direct weer aan wilde slaan. Ruim een minuut werd verloren waardoor de vijfde plaats nog even in gevaar kwam. Uiteindelijk hielden Jaap en Nadia met 16 seconden stand en behaalden daarmee na Putten wederom een goed resultaat.
Winnaars met en zonder winst
Winnen zonder te winnen, het klinkt misschien raar. Maar voor Dirk de Boer en Fred Roelfsema ging dit toch echt op bij de Vechtdal rally. Waar het team van PrestonPalace vorig jaar de finish niet altijd wist te halen door problemen aan de auto, daar is het team dit jaar bij elke start netjes aan de meet gekomen. Na twee vijfde plaatsen werd in Hardenberg een zesde plaats bereikt. Het liep allemaal niet vlekkeloos door een probleempje met de remmen en een keer vast staan in het zand. Maar er werd weer een lekkere en deze keer ook zeer dwarse rally gereden die 30 punten opleverde voor het team. Geen overwinning dus. Maar door bij elke start uit de echte problemen te blijven en punten te pakken, staat het team nu op een heel mooie derde positie in de titelstrijd.
Bjorn Scherff en Marlon Krieger hebben de maximale 35 punten nog niet achter hun naam staan dit jaar. Wel werden ze voorafgaand aan de Vechtdal rally tweemaal derde en een keer tweede. Daarmee stonden ze aan de leiding van het kampioenschap. Een overwinning in Hardenberg zou daar heel mooi bij passen en dus was het vol in de aanval vanaf de eerste kilometer. Dat bleek niet voldoende te zijn. Een scratch zat er deze keer niet in en uiteindelijk moest het jonge duo voor de tweede keer op rij genoegen nemen met een tweede plaats. Door deze vierde goede score op rij en de Power Stage punten, heeft het team de leiding in het kampioenschap nog steeds in handen. Al ziet de situatie na aftrek van het schrapresultaat er heel anders uit …
Want daar waar Bjorn en Marlon deelnamen aan alle wedstrijden op de kalender, daar reden Michael Kamper en Henk van de Brug tot nu toe een wedstrijd minder. Die wedstrijd minder is hun schrapresultaat voor nu. Het ritme zat er voor Michael en Henk aan het begin van het seizoen gelijk goed in gezien de overwinning in Putten en tijdens de ELE rally. Met vertrouwen werd dan ook gestart in Hardenberg. Over het resultaat kunnen we kort zijn. Op elke proef de snelste tijd en na nog geen 90 kilometer klassementsproef winnen met een kleine 50 seconden voorsprong, duidelijk het snelste team van de rally. Met drie overwinningen op naam en tweemaal de volle score op de Power stage, staan Michael en Henk er het beste voor na aftrek van het schrapresultaat. De druk op Bjorn en Marlon voor de strijd om de titel staat er nu dus vol op. Winnen bij de laatste twee wedstijden van het jaar is dan ook een must voor hen. En daarbij moeten ze hopen dat zich nog een team tussen hen en Michael en Henk weet te plaatsen om zo die felbegeerde titel binnen te halen.
Lange zomerstop voor seizoensfinale
Met de Vechtdal rally werd de serie van vier wedstrijden in de eerste seizoenshelft afgesloten. Na de zomerstop staan er nog twee wedstrijden op de kalender die de beslissing gaan brengen in de strijd om de titel. Op 18 september start de 325i Challenge weer in volle sterkte in Hellendoorn, om ruim een maand later, op 1 november, het seizoen af te sluiten in Hengelo. Kan Bjorn Scherff de aanval van Michael Kamper daar afwenden? Zien we Rick Mollink verrassen op eigen grond? Zien we Bas Slob weer terug op de proeven om te laten zien wat hij echt waard is? Kan Dirk de Boer zijn podiumplaats vasthouden? Veel vragen die ook het einde van het seizoen weer boeiend gaan maken. Tot dan langs de rallyproeven!
Uitslag Vechtdal rally
1. Michael Kamper & Henk van de Brug
2. Bjorn Scherff & Marlon Krieger + 48 sec
3. Rick Mollink & Arjan Reefhuis + 1.49.0
4. Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans + 2.35.6
5. Jaap Gezelle Meerburg & Nadia Muilwijk + 4.05.0
6. Dirk de Boer & Fred Roelfsema + 4.21.1
7. Peter Smets & Isabelle Brouwer + 15.10.4
-. Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh uitval
-. Bas Slob & Aaldert Aaltink uitval
Stand kampioenschap
1. Bjorn Scherff & Marlon Krieger 138 punten
2. Michael Kamper & Henk van de Brug 113
3. Dirk de Boer & Fred Roelfsema 92
4. Rick Mollink & Arjan Reefhuis 77
5. Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink 77
6. Bas Slob & Marieke Slob 77
7. Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh 72
8. Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans 70
9. Jaap Gezelle Meerburg & Timothy Kion 68
10. Peter Smets & Isabelle Brouwer 34
11. Michiel Groenenboom & Kasper Boekel 5