Je kunt zeggen wat je wilt, maar de auto heeft ons deze rally niet in de steek gelaten. Verdwenen in de sloot, watertonnen aangetikt, je zag het er niet aan af over de finish.
De vrijdagavond begonnen we op safe onder de natte donkere omstandigheden. Achteraf had het harder gekund, ook als je naar de tijden van de anderen kijkt. Stiphout was deze keer niet onze proef. De eerste keer een rechtdoor schieter en de tweede keer een band lek. Proef 5 reden we opeens weer een tweede tijd. De weg was droger en Bas voerde de snelheid op.
Foto: Gertjan Schutten [gsautosport.nl]
Op proef 6, Somerlo, ging het mis. We draaide het onverhard op en meteen lagen we op z’n kant in de sloot. Niets aan de hand met ons, het was niet eens schrikken, zo langzaam schoven we de sloot in, voor ons gevoel althans. Het eerste wat Bas dan ook heel droog zei: ‘Nou, hebben we dat ook een keer gedaan, $%#$@.’ en Marieke vervolgens: ‘Ja. Pech, niks aan de hand.’
Daar sta je dan; afhankelijk van iemand die je uit de sloot kan halen. Als we de auto voorzichtig uit de sloot konden krijgen, hadden we goede hoop dat de schade mee zou vallen en dat we zelfs wel weer konden starten de volgende dag. De eerste takelwagen die kwam, was niet zwaar genoeg en kreeg hem er niet uit. De auto lag recht op z’n kant en de bovenkant lag ter hoogte van de weg. Vervelend moment wanneer er aan de auto wordt getrokken en je hebt het gevoel dat je auto wordt gesloopt; snel gestopt. Een wagen met een kraan proberen te regelen via de berger. De auto lag te diep om hem eruit te trekken. Een heel gedoe, want het was inmiddels al midden in de nacht en de eerste etappe afgelopen. Komt er een zelfde type takelwagen aanrijden een uur later. De moed zakte weer in onze schoenen. Deze wagen was wel zwaarder. Onze servicejongens waren ook ter plekke en hadden een plan bedacht hoe het wel zou kunnen lukken. Zo gezegd, zo gedaan en het ging perfect! Mooie samenwerking met deze berger. Helden! De auto starten ging goed en een paar meter rijden ging ook prima. Als test zijn we met de auto naar de service gereden. De auto voelde helemaal goed, alsof er niets was gebeurd. Met een opgelucht en hoopvol gevoel snel naar huis gereden. Tegen 5 uur lagen we in bed.
Foto: Gertjan Schutten [gsautpsort.nl]
In de ochtend stonden nog 2 proeven ter verkenning op het programma voorafgaand aan etappe 2. De wekker gaf ons daarom maar 2,5 uurtjes slaap. Om tijd te besparen hebben we de notes van 2 jaar geleden van proef Son uit de kast gehaald en hebben we deze alleen gecontroleerd. Deze proef was praktisch hetzelfde. Vijf minuten voor de toegestane tijd waren we klaar met de tweede proef verkennen; goed afgepast.
Bij de herkeuring werd besloten dat de draagarm moest worden vervangen als voorwaarde voor een herstart. Veel dank aan het GM Rallyteam waar we een draagarm van konden lenen! We arriveerden met 8 minuten vertraging bij het startpodium. Door de herstart stonden we sowieso al ergens achteraan, dus de rest van de rally in de achterste regionen gereden.
Op de eerste proef konden we de auto voor ons al inhalen. De spirit zat er weer goed in: 10 proeven te gaan! We bleken ook een tweede tijd op deze proef te hebben gereden en op de volgende, Strijpse Kampen, een eerste tijd. Op Spoordonk kwamen we niet echt uit de verf zonder handrem. Tijdens de service was te weinig tijd om ook deze te ontluchten. De volgende service konden we dit oplossen en de rest van de rally geen technische ongemakken gehad.
We reden goed qua snelheid op de zaterdag en de focus was ook weer zoals vanouds. Michael en Bjorn waren echt sneller overall. Door de grote tijdstraf op de vrijdag konden we onze voorgangers in het klassement ook niet meer inhalen. Daarom op Son, de industrieproef, beide keren vol dwars gereden als een mooie afsluiting van de dag.
De 2015 editie van de ELE was een mooie rally met zijn afwisselende proeven met als bonus een geheel vernieuwd parcours op de Strijpse Kampen. Hier was echt alles uit de kast getrokken. Blij dat de auto niet heeft geleden van onze uitstapjes en we onze km’s hebben kunnen maken. Toch een finish en een powerstage puntje!
Bedankt Jan, Martin, Yoeri, Cindy, V-rally sport, GM Rallyteam, Motorsports Engineering & Service en Molenaar Motorsport voor de hulp!