Afgelopen weekend stond in het teken van de Vechtdal rally in Hardenberg. Met vijf proeven op snelheid een kleine rally. Voor deze wedstrijd hadden we Aaldert Aaltink gevraagd om naast Bas plaats te nemen om zo weer van een ander te kunnen leren. Tot nog toe had Bas alleen nog met Marieke genavigeerd. We waren op zoek naar iemand die ons kon coachen op een snellere rijstijl; de lijnen, het aansnijden van bochten, het remmen, enz. En daarmee samenhangend hoe we de notes beter konden maken. Nu Henk Bakkenes niet zou deelnemen aan de Vechtdal rally deed zich een uitgelezen kans voor om Aaldert te vragen, een ervaren rot in het vak.
Als voorbereiding hebben we een oude proef van de Hellendoorn rally verkend. Na het eerste rondje begon Aaldert meteen Bas door de bochten te praten: “links blijven”, “meer snijden”, “kort houden”, “hoog in”, “links bij remmen”, ‘rem nu’, enz. Precies waarnaar we op zoek waren. Daarna hebben we nogmaals een aantal ronden gemaakt om deze informatie toe te voegen in de notes.
Tijdens de wedstrijddag zijn we op dezelfde voet verder gegaan en hebben Bas en Aaldert de twee verschillende proeven op papier gezet. Rond de klok van half 3 mochten we van start. Marieke en onze servicemannen stonden halverwege de eerste proef om Bas en Aaldert aan te moedigen. Ze kwamen goed en snel voorbij op het stuk onverhard. Kort daarna kwam nummer 59 door op een official portofoon met een code 0. Code 0 betekent “stilstaande auto, weg niet versperd, geen hulpverlening nodig”. Dat was positief, geen ernstig letsel. Wel gek om over de portofoon het startnr te horen wanneer we ze net nog goed voorbij zagen komen. Al gauw belde Aaldert op dat alles goed was met beide, maar dat de auto total loss was. Er was een boom geraakt. Ook kreeg Marieke een berichtje van de officials ter plekke dat ze beide in orde waren. De wetenschap dat Raymon en Sjon Boots bij ze waren gaf Marieke een gerust gevoel totdat we zelf ter plekke konden zijn.
Bas ging te hard een rechts-links bochtencombinatie in, het achterwiel raakte net het gras en de achterkant ging om en raakte vol de boom. De auto spinde. Bas kon daarna de auto het maisland insturen. Het is een beste klap geweest. Geluk dat er niet meer bomen in het proces werden geraakt; voor de crew en voor de auto.
Dit weekend hebben we de schade beter geïnventariseerd. De rolkooi is goed en de auto is recht. Er zal wel heel wat plaatwerk moeten worden vervangen. Het differentieel lijkt nog wel in orde. De oorzaak van de olielekkage is ook gevonden. De carterpan is gescheurd. Door de impact is de motor iets naar voren gekomen en heeft de beschermbeugel geraakt. Opgelucht dat de motor waarschijnlijk in orde is en de schade relatief beperkt is gebleven. Het zal wel moeilijk worden dit jaar nog aan de start van een rally te kunnen staan. Mochten mensen ons kunnen helpen, in wat voor vorm dan ook, dan kunnen we dat goed gebruiken!
Jammer dat we maar zo weinig kilometers met Aaldert hebben kunnen maken. Het ging lekker en het voelde goed. Yoeri, Daniel en Maarten, bedankt weer voor de hulp en de gezelligheid tijdens het lange wachten. We konden door het krappe tijdschema de auto pas na afloop van de rally bergen.