Van de zeven dwarse teams die aan de start komen bij de ELE rally, zijn er zeker vier die voor de overwinning gaan. Henk Bakkenes, Michael Kamper, Bjorn Scherff en Bas Slob wonnen allen al eens in de 325i Challenge en zitten dit jaar qua tempo op een vergelijkbaar hoog niveau. De overige drie teams gaan zeker proberen in het spoor te blijven of zelfs voor een verrassing zorgen. En wie pakt de, voor het kampioenschap belangrijke, punten op de Power stage? Deze keer zal proef Strijpse Kampen 3 de 325i Challenge Power stage zijn, eentje om goed de tanden in te zetten. De eerste twee wedstrijden van het seizoen waren razend spannend. De rally van Sulingen werd zelfs pas op de laatste proef beslist. Dit weekend kan dus niet anders dan weer een geweldige rally worden, met veel dwarse actie. Hier het verhaal van alle deelnemende teams.
Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans
Jeroen Bosma begon zijn seizoen vol goede moed na een prima einde aan zijn debuutseizoen. De wedstrijd in Putten, de eerste krachtsmeting van het jaar, eindigde echter in een deceptie. Na een niet al te lekker begin van de rally, werd de 325i de service opgeduwd waar hij niet meer zou vertrekken voor de rest van de dag. Een gescheurd carter zorgde direct aan het begin van het seizoen voor een schrapresultaat. Als gevolg van de benodigde reparatie en de korte tijd tussen de rally van Putten en de rally van Sulingen, stond twee weken later het tweede nul resultaat achter de naam van Jeroen, door het niet starten in Sulingen. Nu in Brabant moet het dan echt gaan beginnen voor de rijder uit Friesland, die voor de rest van het jaar genavigeerd zal worden door Maurice Kuijstermans. We hopen van harte dat deze twee gedreven mannen deze keer wel het genot van de finish halen ten deel zal vallen.
Bjorn Scherff & Marlon Krieger
Met een nieuwe auto verschenen Bjorn en Marlon aan de start in Putten. De auto reed probleemloos, maar vergde wel enige gewenning. Snelle tijden werden er wel gereden, echter nog net niet genoeg voor de winst. In Sulingen werd wederom een derde plaats gescoord en leek het allemaal al wat meer van nature te gaan. Na twee wedstrijden ervaring met de nieuwe auto moet er tijdens de ELE rally weer om de winst gereden kunnen worden. Dat is althans wel het doel van het team, om zo in de race te blijven voor de strijd om de titel. Daarvoor zijn de Power stage punten zeker van belang, maar konden tot op heden nog niet bijgeschreven worden. Gaat de ELE rally daar verandering in brengen? Het zou de spanning in het klassement flink verhogen.
Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh
Mark en Marc werden vorig jaar door met het koppie te rijden heel knap tweede in het kampioenschap. Overal waar het duo aan de start stond, werd de finish gehaald. Dit jaar begon een stuk minder goed voor het team, door een uitval in Putten na een uitstapje in het struweel. In Sulingen werd een zesde plaats en de eerste punten van het jaar naar huis gereden. Zesde was ook de positie tijdens de ELE rally van vorig jaar. Toen gleed men op de vrijdagavond op een lastig stuk onverhard een sloot in. Dat moet dit jaar beter kunnen en is een positie bij de eerste vijf de ambitie van dit altijd goedlachse team.
Jaap Gezelle Meerburg & Timothy Kion
Je eerste thuiswedstrijd rijden, dat is wat Jaap Gezelle Meerburg gaat doen dit weekend. Samen met Timothy Kion komt de man uit Sint-Oedenrode aan de start van de rally die bijna langs zijn voordeur komt, maar toch onbekend terrein is. Om goed beslagen ten ijs te komen, is er de aflopen weken hard getraind. Zo werd er een driftraining afgewerkt en was er ook een start bij een rallycross wedstrijd, uiteraard met een achterwiel aangedreven BMW. Hiermee moet het nul resultaat in Sulingen ruimschoots goed gemaakt worden. Want tijdens het debuut in Putten viel het duo een vierde plaats ten deel, ondanks wat technische problemen. Zonder problemen, het extra portie ervaring en een goed ritme vanaf de eerste proef, zal duidelijk maken waar Jaap en Timothy echt staan ten opzichte van de overige teams. Weer een vierde plaats in dit sterke veld?
Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink
Henk en Aaldert werden in 2014 kampioen in de 325i Challenge en komen dit jaar bij elke rally aan de start om te winnen. Dat lukte tijdens de eerste twee wedstrijden van het jaar nog niet. Twee tweede plaatsen markeren een sterke start van het seizoen en met tevens twee scores op de Power stages, staan Henk en Aaldert wederom bovenaan in het klassement. Maar die eerste overwinning van het jaar wordt tot op heden hard gemist. En dus wordt het dit weekend rondom Eindhoven weer maximum attack. Zeker het onverhard is in het voordeel van Henk, die soms over de kuilen en bulten lijkt te zweven. Maar zal dit voordeel genoeg zijn om de winnaars van de rally van Putten, Michael Kamper en Henk van de Brug te verslaan? Aan de motivatie zal het zeker niet liggen.
Bas Slob & Marieke Slob
Vorige jaar pakten Bas en Marieke op het onverhard van de Lausitz rally hun eerste overwinning. Tijdens de Euregio rally waren ze ook lange tijd in de race voor de overwinning tot door problemen aan de auto het tempo naar beneden moest. Met een goed gevoel werd er dan ook aan het nieuwe seizoen begonnen. In Putten lieten broer en zus zien met de kop van het veld mee te kunnen, ondanks wat onvolkomendheden aan de auto. Het goede tempo werd helaas niet beloond met een goede finish, toen aan het eind van de rally het carter lek werd gereden en het duo to opgave dwong. In Sulingen werd een nette vierde plaats behaald, ook nu weer met problemen aan de auto. Twee keer snel onderweg zonder passende beloning. Dat moet tijdens de ELE rally gaan veranderen. Dat ze het tempo aankunnen, blijkt wel uit de punten die twee keer op de Power stage zijn gescoord. Op naar het eerste probleemloze podium?
Michael Kamper & Henk van de Brug
In 2014 stond Michael Kamper ook aan de start van de ELE rally en werd uiteindelijk tweede na op de eerste dag wat teveel tijd te hebben verloren. Ondanks het niet favoriete overhard in de rally, ligt de ELE rally Michael dus weldeglijk. Samen met Henk van de Brug reed hij naar de winst in Putten, waar ze op het industrieterrein iedereen een gevoelige tik gaven. Dit jaar is naast proef Ekkersrijt ook de proef Stiphout volledig op een industrieterein, wat zeker in het voordeel gaat zijn. Maakt dit Michael en Henk direct al onverslaanbaar? Het wordt een lange en zware rally en er zijn meer kapers op de kust, elke seconde gaat waarschijnlijk tellen. Cadeau krijgen ze het zeker niet.
Volg het laatste nieuws van de 325i Challenge via Facebook (325iChallengeNL). Voor en tijdens de rally zal er regelmatig een update uit de wedstrijd worden gegeven. Maar zelf naar de ELE rally komen, is natuurlijk altijd beter. Zie elerally.nl voor alle info. Tot vrijdag!
Foto’s: Gertjan Schutten