De laatste wedstrijd voor de zomerstop stond vorige week op de kalender, de Autosoft Vechtdal rally. Een relatief korte rally, maar wel eentje die vaak een onverwachte wending neemt. Voor de zeven deelnemers aan de 325i Challenge was er voor de start nog geen vuiltje aan de lucht. Het was droog in Hardenberg en de drie proeven, die drie maal verreden moesten worden, zorgden voor een gevarieerde rally mede door de toevoeging van een industrieproef vlakbij de service in Hardenberg. Deze proef zorgde voor een paar positieve verrassingen, maar leverde sommige teams geen geluk.
Scherff / Lippens zetten de toon bij eerste reeks proeven
Na een uitval bij de rally in Sulingen waren Bjorn Scherff en Dennis Lippens gebrand op een goed resultaat in Hardenberg. Het was dan ook geen verrassing dat ze vanaf de eerste meter in de aanval gingen. Het resultaat na de drie eerste proeven was een voorsprong van 20 seconden op hun naaste achtervolgers, Rick Mollink en Arjan Reefhuis. Rick gaf te kennen niet goed in het ritme te kunnen komen en verbaasde zich dan ook niet over zijn achterstand. Achter de twee snelste teams waren de verschillen een stuk kleiner aan het begin van de wedstrijd. Mark Jansma en Marc van Nuyssenborgh reden op positie drie de service op, gevolgd door een toch wel verrassende Rients Visser en Jan-Willem de Rover op de vierde plaats. Verrassend aangezien beide voor het eerst meestreden voor 325i Challenge punten in hun debuutseizoen.
Peter Smets en Isabelle Brouwer kwamen met hun nieuwe auto in opvallende kleuren naar Hardenberg en waren positief verrast over de potentie en het “gebruiksgemak” ervan. De tijden waren dan ook goed en ondanks een spin op proef twee deden ze goed mee in het klassement. Helaas raakte Isabelle al snel ziek, zwak en vooral misselijk waardoor er op handgebaren werd gereden, niet ideaal om snelle tijden te rijden. Een snelle derde tijd was er op proef twee voor Dirk de Boer en Jan Beumer waarmee het team dik tevreden was. Helaas was het goede gevoel van korte duur toen op de volgende proef een lek aan het koelsysteem ontstond en ze de auto rustig naar de finish moesten rijden en veel tijd verloren. Gelukkig kon dit euvel op de service eenvoudig worden opgelost.
Crash Scherff / Lippens werpt leiding in schoot van Mollink / Reefhuis
Op proef vier stond er wederom geen maat op Bjorn en Dennis en vergrootte hiermee hun voorsprong naar 25 seconden. Peter en Isabelle wisten ondanks de fysieke problemen van Isabelle nog een vierde tijd te rijden op proef vier. Helaas moesten ze een proef later opgeven omdat verder rijden niet meer ging. Een andere opgave was er ook voor Bjorn en Dennis, maar dan van een heel andere orde. Op het eerste stuk onverhard van proef vijf werd, bleek achteraf, een lekke linker voorband opgelopen. Niet snel daarna trok de auto fel naar links bij het aanremmen van een natte en gladde bocht. Door de gladde ondergrond was de auto niet meer onder controle te krijgen en schoof de auto zijwaarts een sloot in en over. Game over voor het team dat zo stevig aan de leiding stond. De leiding ging hiermee over naar Rick en Arjan die een tempo reden waarmee ze ruim voor hun achtervolgers konden blijven zonder gekke dingen te hoeven doen. Gekke dingen deden Mark en Marc ook niet maar dat weerhield ze niet van een scratch af op de industrieproef. Niet gek na een sabbatical van ruim acht maanden. Op deze zesde proef was dwarsgaan het motto van Dirk en Jan aangezien een topnotering ver uit het zicht was, maar de Dwarsliggersbokaal nog niet. En dwars gingen ze ook, soms net even te veel waardoor de auto een keer achterstevoren kwam te staan en ze veel tijd verloren. Rients en Jan-Willem bleven kalm en beheerst hun eigen tempo rijden en klommen mede hierdoor op naar de derde plaats. Met elke kilometer die ze reden werd de glimlach op hun gezicht groter, een teken dat de voldoening verder ging dan alleen die derde plaats.
Tweede overwinning op rij voor Rick en Arjan
Met nog drie proeven te gaan kon de overwinning Rick en Arjan eigenlijk niet meer ontgaan. Maar ondanks dat bleef het tempo er goed in en werd nog tweemaal de snelste tijd genoteerd, waaronder op de powerstage. Hiermee reden ze niet alleen de overwinning naar huis, maar ook het maximale aantal punten. En als kers op de taart werden ze ook nog beloond met de Dwarsliggersbokaal. Op positie twee reden Mark en Marc onder de finishboog door, een prachtige prestatie gezien het gebrek aan wedstrijdkilometers. Dat beloofd nog wat voor de rest van het jaar. Achter dit duo reden Rients en Jan-Willem op de laatste proef een snelste tijd, hun eerste in de 325i Challenge. De snelste tijd mocht dan een kleine verrassing zijn, dat het als circuitrijders lukte op de industrieproef een stuk minder. Een mooie opsteker en motivator om er in Hellendoorn weer voor te gaan.
Wie we niet zagen onder de finishboog, waren Dirk en Jan. Op weg naar proef zeven, net uit de service, hield de auto er plots mee op. En wat het team ook probeerde, starten deed de auto niet meer. Het vermoeden was dat de waterlekkage van eerder in de wedstrijd hier debet aan was. Een paar dagen na de wedstrijd kwam hiervan de bevestiging toen sluiting in de kabelboom geconstateerd werd. Met de winst voor Rick en Arjan en de uitval van Bjorn en Dennis kwamen eerstgenoemden stevig in het zadel te zitten voor de titel. Maar door de puntentelling, het schrapresultaat en de drie nog komende wedstrijden is de titel nog lang niet zeker. Achter de leiders zijn de verschillen tussen de overige teams zeer klein. Na de zomerstop zal de strijd dan ook onverminderd verder gaan. Helaas moeten we daarvoor wachten tot september wanneer de 325i Challenge aan de start zal staan bij de Hellendoorn rally.
Steile leercurve voor Harm van Koppen in short rally
Harm van Koppen en Joyce Ruiter namen met de door Bas Koeten racing ingeschreven 325i deel aan de short rally in Hardenberg en streden niet mee voor de punten in de 325i Challenge. Wel streden ze met hetzelfde wapen en over dezelfde drie proeven (tweemaal bij de short rally) als de overige deelnemers. En dus was het mogelijk om een direct vergelijk te trekken met de concurrentie. Met maar zeer beperkte rijervaring ten opzichte van de rest van de deelnemers, waren toptijden uitgesloten. En dus was het vooral zaak ervaring op te doen en de wedstrijd uit te rijden om zo de rallylicentie te behalen. De weg naar de finish bleek een pittige uitdaging en soms een heel avontuur. Maar ondanks een paar foutjes link en rechts, zweet op het voorhoofd en lastige omstandigheden door de regen, werd er flink veel geleerd. Echter was de glimlach bij Harm bij elk interview veelzeggend, dit is fun en smaakt naar meer. Hopelijk zien we ook dit team later dit jaar weer terug voor meer lesstof.
Uitslag Autosoft Vechtdal rally:
1. Rick Mollink & Arjan Reefhuis
2. Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh + 41.4
3. Rients Visser & Jan-Willem de Rover + 2:38.6
dnf. Dirk de Boer & Jan Beumer
dnf. Peter Smets & Isabelle Brouwer
dnf. Bjorn Scherff & Dennis Lippens
Tussenstand 325i Challenge:
1. Rick Mollink & Arjan Reefhuis 113 punten
2. Bjorn Scherff & Dennis Lippens 47
3. Dirk de Boer & Jan Beumer 44
4. Peter Smets & Isabelle Brouwer 37
5. Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh 36
6. Rients Visser & Jan-Willem de Rover 34
7. Dennis Jochems & Frank-Willem Jochems 5