Het debuutjaar van Dennis en Frank-Willem Jochems stond eigenlijk geheel in het teken van hun thuiswedstrijd, de GTC rally. De weg er naar toe was er eentje met letterlijk en figuurlijk flinke hobbels. Maar dat hoort soms bij de sport en maakt vaak ook sterker. In het geval van Jochems racing was dit laatste zeker het geval toen afgelopen weekend alle puzzelstukjes eindelijk op hun plek vielen.
De GTC rally stond na een jaar afwezigheid weer op de kalender van de 325i Challenge. Een wedstrijd die tot de mooiste van Nederland mag worden gerekend. Helaas konden niet alle 325i Challenge deelnemers hiervan genieten. Zo moest Mark Jansma de start afblazen door elektrische problemen aan de auto. Dirk de Boer is nog steeds herstellende en moet voorlopig de auto aan de kant laten staan. Dit zelfde lot viel Rick Mollink ten deel als gevolg van ziekte die hem het leven tijdens de Hellendoorn rally erg zwaar maakte. Hierdoor stonden er vier 325i’s op de startlijst, drie teams ingeschreven voor de GTC rally, een team voor de short rally.
Op vrijdagavond viel het startschot op het startpodium direct naast het serviceterrein op de manage in Roosendaal, met aansluitend de eerst proef van de rally rondom dezelfde manage. Een leuke, korte showproef in het donker waarbij ook de monteurs van de teams voor de verandering eens de verrichtingen van rijder en navigator konden aanschouwen. Op deze proef, waar weinig tijd te winnen viel, deelden Bjorn Scherff & Henk van de Brug het eerste tikje uit. Rients Visser & Jan-Willem de Rover kwamen niet veel later over de meet en lieten de lokale jongens, Dennis & Frank-Willem achter zich. Na de showproef begon het echte werk met daaronder de beruchte proef rondom Achtmaal, 20 kilometer uitdagende proef in het aarde donker.
Bij de eerste service bleken Bjorn & Henk nog steeds de snelste en zagen we Rients & Jan-Willem nog steeds op positie twee. Dennis & Frank-Willem verloren relatief veel tijd wat het gevolg was van slechte verlichting. Dit werd echter op de service opgelost waarna de heren op de eerstvolgende proef Rients & Jan-Willem zowel op de proef als in het klassement voorbij gingen. De 20 kilometer lange proef Achtmaal was de afsluiter van de avond, een echte scherpsrechter die ook nu weer voor opschudding zou zorgen. Bjorn & Henk stonden tot deze proef onbedreigd aan de leiding, maar lieten zich in de late uurtjes toch verrassen en eindigden in een greppel waar ze niet op eigen kracht uit konden komen. Ruim drie minuten werden verloren, waarmee de leiding overging in handen van Jochems racing. Werk aan de winkel dus voor Bjorn & Henk op dag twee.
De zaterdagochtend begon gelijk weer goed voor Bjorn & Henk en maakten een start met hun opmars naar voren. Voor Dennis & Frank-Willem wilde het nog niet direct lukken en moesten toezien hoe Rients & Jan-Willem de koppositie overnamen. Misschien was het jeugdige overmoed, misschien was het een foutje in de notes, wat het ook was, we zagen Rients & Jan-Willem de finish van proef zeven niet bereiken. Na een snelle bocht werd een chicane met te hoge snelheid benadert waarna zowel de chicane als een lantaarnpaal uit de grond werden gereden. De auto zat lelijk in de kreukels en doorrijden was geen optie meer. Gelukkig mankeerden de mannen zelf niets en werd dit uitstapje al snel gezien als een goed les.
Bjorn & Henk bleven goed gasgeven en reden het gat naar Dennis & Frank-Willem tot ruim een minuut dicht op de zaterdagochtend en het begin van de middag. Team Jochems racing liet echter zien flink progressie te hebben gemaakt dit jaar en lieten geen grote steken vallen en dus ook geen heel grote tijdsverschillen. De middag stond in het teken van verstandig en verdedigend rijden. Geen gekke dingen doen, maar het tempo wel hoog houden. Want Bjorn & Henk waren op een missie en begonnen langzaam maar zeker steeds dichterbij te kruipen. De druk stond er bij beide teams dan ook flink op en over een definitieve uitslag durfde niemand een voorspelling te doen. Want onder deze omstandigheden in de fout gaan was niet ondenkbaar, zeker niet voor de minder ervaren Dennis & Frank-Willem. Voor hun kwam dat kleine foutje op proef Etten-Leur, alwaar ze hun wiel beschadigden bij een aanvaring met een stoeprand. Net even iets teveel weg willen gebruiken. Gelukkig bleef alles redelijk heel en kon men onverstoord door rijden. Dat deden Bjorn & Henk niet. In hun wilde achtervolging gingen ze even rond op proef Etten-Leur en verloren hierdoor kostbare seconden.
Achteraf kunnen we zeggen dat hiermee de wedstrijd beslist werd. Dennis & Frank-Willem bleven sterk rijden en maakten geen fouten, waarmee de achterstand door Bjorn & Henk niet meer dichtgereden kon worden. Ze bleven ervoor gaan, maar aan de finish bleven ze steken op een kleine 15 seconden van de overwinning. We kunnen stellen dat Bjorn & Henk het snelste team vormde in Roosendaal, maar dat maakt de overwinning van Dennis & Frank-Willem geen mindere prestatie. Want hun gehele rally stond in het teken van de druk van de achtervolgers, het willen presteren voor thuispubliek, geen fouten mogen maken en ook nog eens een hoog tempo rijden. In alles slaagde het team uit de regio en was dan ook terecht door het dolle heen aan de finish.
Ook aan de finish, maar dan in de short rally, Peter Smets & Nick Vesters. En daar was het allemaal om te doen. Hiermee heeft Nick zijn rallylicentie binnen en sluit het team in Hengelo weer aan bij de rest van de club. Bij een vergelijk van de tijden tussen de rally en de short rally viel op te maken dat de tijden van de heren erg sterk waren. Op een proef werd zelfs de snelste tijd gereden. Alle reden om met vertrouwen naar Hengelo af te reizen over twee weken. Daar in Hengelo zullen we onze nieuwe kampioenen kunnen huldigen, zoals de laatste jaren gebruikelijk. Een mooi eind van het seizoen ligt in het verschiet, zeker als de herfst zich roert en de wegen er gladjes bij komen te liggen. Dan kunnen we ons opmaken voor veel dwarse actie. Dus tot in Hengelo!