Thuisvoordeel bepalend voor titel 325i Challenge?

Drie maanden rustpauze, die hebben de 325i Challenge deelnemers mogen gebruiken om zich optimaal te prepareren voor de tweede helft van het seizoen. Voor het ene team was er meer werk aan de winkel dan voor het andere. Maar uiteindelijk staan alle auto’s dit weekend weer in topconditie aan de start bij de 35 ste editie van de Hellendoorn rally. Voor de zomerstop eindigde de Autosoft Vechtdal rally met de tweede overwinning van het jaar voor Rick Mollink & Arjan Reefhuis. Met deze overwinning zitten de mannen stevig in het zadel van de titelstrijd. Gaat hier dit weekend verandering in komen of slaan ze, net als vorig jaar in Hellendoorn, weer toe?

Grote afwezige dit weekend in Hellendoorn is Dirk de Boer. De altijd vrolijke, gedreven en positieve Dirk moet om gezondheidsredenen verstek laten gaan bij zijn thuiswedstrijd. En helaas is de kans groot dat Dirk ook de overige wedstrijden van de 325i Challenge van achter het lint zal moeten beleven. Gelukkig zullen we Dirk dit weekend wel langs de proef tegenkomen om zijn collega 325i Challenge rijders flink aan te moedigen.

De andere thuisrijders, Rick Mollink & Arjan Reefhuis, komen uiteraard wel aan de start en mogen we als grote favoriet bestempelen. Vorig jaar wonnen ze al in “eigen land” na een mooie strijd met latere kampioenen Michael Kamper & Henk van de Brug. Dit jaar staan er, naast de tweede plaats bij de opening van het seizoen, twee overwinningen achter hun naam. Hiermee gaan ze stevig aan de leiding in het kampioenschap. De mannen komen natuurlijk met een mooi thuisvoordeel aan de start en kunnen met een overwinning voor familie en vrienden een flinke stap richting die felbegeerde titel zetten. Rick & Arjan zullen als eerste deelnemers starten met startnummer 33 op de deuren.

Met een fraaie overwinning bij de start van het seizoen in Emmeloord leken de vooruitzichten voor Bjorn Scherff & Dennis Lippens voor de rest van het jaar rooskleurig. Helaas keerde de pechduivel zich tegen hen waardoor er zowel in Sulingen als in Hardenberg een uitval viel op te tekenen. Bjorn & Dennis mogen we echter in Hellendoorn weer tot de voornaamste tegenstanders van Rick & Arjan rekenen en maken nog steeds kans op de titel. Om Rick & Arjan op eigen terrein te verslaan, zal het zaak zijn vanaf de eerst kilometer bij de les te zijn om zo te proberen een gaatje te slaan voor dag twee. Dit hebben ze al eerder laten zien, waarna er een mooi gevecht onstond voor de overwinning. We verwachten niets anders bij de langste rally van het seizoen.

Rients Visser & Jan-Willem de Rover staan aan de vooravond van hun vuurdoop bij de eerste echte rally waar het duo aan gaat deelnemen. Tot nu stonden er alleen short rallies op de agenda om daarmee in het bezit te komen van een volwaardige rallylicentie. Nu deze binnen is kunnen de heren eindelijk hun tanden gaan zetten in ruim meer dan 200 km uitdagende rallypaden met de nodige onverharde stukken. Dat laatste vormt de grootste uitdaging voor het team dat vooral veel rubber verbrandde op het circuit. Gelukkig wel in een BMW, dus ze weten inmiddels wel om te gaan met de Beierse spektakelmakers. Met een derde plaats als laatste en beste resultaat gescoord in Hardenberg, stapt het team vol vertrouwen de auto in aanstaande vrijdagavond.

De geplande sabatical van Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh bleek dit jaar van korte duur. Bij de derde wedstrijd stonden ze weer gewoon aan de start om zich te meten met de mannen met meer ritme. Maar de vice kampioenen van 2014 lieten zien snel om te kunnen schakelen naar rally modus en reden direct een tweede plaats naar huis. Vorig jaar viel er een uitval te noteren en dus ligt er nog een stuk unfinished business in het verschiet. Gedreven zullen Mark & Marc dan ook aan de start staan en proberen de koplopers in het vizier te houden. Ze zullen echter ook achter zich moeten kijken naar de snelle debutanten van dit jaar waardoor er een boeiende rally verwacht mag worden voor het Krosto techniek rallyteam.

Een van deze debuterende teams wordt gevormd door Dennis Jochems, samen met zijn vader Frank-Willem Jochems. Snelheid heeft het familieduo dit jaar zo links en rechts al wel kunnen tonen. Echter is het seizoen nog niet echt lekker op gang gekomen. Een flinke schade opgelopen in Emmeloord zorgde voor het nodige ongeplande werk en een start in Sulingen zat er niet in vanwege het nog niet bezitten van de juiste licentie. Ook de Autosoft Vechtdal rally moest het team vanwege andere verplichtingen aan zich voorbij laten gaan. Als er dus een team is dat toe is aan die 200 km klassementsproef, dan is het team Jochems racing wel. Ze zullen na zo’n lange rallyloze tijd op de vrijdagavond nog wat roestig zijn, maar we zijn erg benieuwd wat ze kunnen presteren op dag twee. Zit er een mooie verrassing in met een auto die weer op punt staat?

Niet aan de start bij de rally in Hellendoorn, maar in plaats daarvan bij de short rally, Peter Smets. Door een mid-season switch naar een nieuwe navigator uit eigen gelederen, Nick Vesters, zijn  Peter & Nick genoodzaakt om voorlopig een aantal short rallies te rijden voor het behalen van de rallylicentie van Nick. Dit betekent dat we ook dit team gewoon van dichtbij kunnen bewonderen dit weekend, maar dat ze niet mee zullen strijden om de punten. Het voordeel hiervan is dat de mannen in de luwte van de short rally aan elkaar kunnen wennen en gezamelijke ervaring opdoen. Hiermee komen deze Brabanders volgend jaar perfect op elkaar ingespeeld aan de start van een nieuw seizoen waarin ze van plan zijn hoge ogen te gooien.

De temperatuur lijkt dit weekend een stuk lager te worden dan de afgelopen dagen en is er kans op regen. Ideaal weer om lekker te driften en iedereen langs de proeven op te warmen. Vrijdagavond tegen acht uur zal de eerste 325i Challenge deelnemer starten op de eerste proef. De finish in Hellendoorn staat gepland voor zaterdagavond negen uur. Voor meer info en de overzichten van de proeven, kijk op: eurolhellendoornrally.com