Het 325i Challenge seizoen gaat met nog twee wedstrijden op de kalender haar beslissende fase in. De voorlaatste afspraak staat genoteerd voor komende vrijdagavond en zaterdag in het West Brabantse Roosendaal. Na vier wedstrijden zijn er nog twee kandidaten in de race voor de 2016 titel, Rick Mollink en Bjorn Scherff. Door het goede presteren van Rick en de pech van Bjorn, staat eerstgenoemde er riant voor in de tussenstand. Maar het is nog geen gelopen race gezien de extra punten die er op de Power Stages te winnen zijn en het verplichte schrapresultaat van de slechtste score.
Helaas zal er rondom Roosendal geen rechtstreeks duel te zien tussen de beide kemphanen. Rick is namelijk nog altijd door ziekte geveld en heeft de start moeten afzeggen. Voor Bjorn, deze keer genavigeerd door Henk van de Brug, een stukje minder tegenstand. Maar ook dan zal hij de wedstrijd probleemloos moeten uitrijden en voldoende punten moeten scoren om in de race om de titel te blijven. Op papier zou dit geen probleem moeten zijn. Maar een klein foutje is zo gemaakt waarmee de overwinning zomaar ver weg kan zijn.
Mocht dit foutje er komen, dan zijn het zeker Dennis en Frank-Willem Jochems die de overwinning maar wat graag willen opeisen. Als inwoners van Hoeven, vlak bij Etten-Leur, zijn het mannen van de streek die flink wat familie en fans langs de route zullen mogen begroeten. Hoe mooi is het dan om te winnen? Maar voor het zover is, zullen ze eerst de finish moeten halen. Een doel dat dit jaar nog maar weinig gehaald is. Na de pech, op de verbindingsroute .. , tijdens de Hellendoorn rally is de motor geheel nagekeken, getest en goed bevonden. De techniek lijkt dus in orde. Nu nog wat meer geluk.
Dat de finish halen belangrijk is, bewijzen Rients Visser & Jan-Willem de Rover dit jaar. We mogen de debutanten nog niet rekenen tot kanshebbers voor de overwinning. Maar door constant rijden en uit de problemen blijven, staat het team nu wel keurig derde in de tussenstand. Tijdens de Hellendoorn rally, hun eerste echte rally met veel kilometers, deden ze een pak ervaring op en werd gedurende de rally het verschil met de kopmannen kleiner. Ook de GTC rally is weer een zeer serieuze rally met een aantal pittige proeven in het donker. Als ze tijdens deze wedstrijd de stijgende lijn door kunnen trekken, dan lijkt een podiumplaats aan het eind van het seizoen zeer wel mogelijk. En dan mag je tevreden zijn.
Tevreden gezichten zullen er ook zijn bij Peter Smets & Nick Vesters als zij de short rally uitgereden hebben. Nick heeft deze finish namelijk nodig om zijn rallylicentie te kunnen bemachtigen. Is die in the pocket, dan kan het Smets rallyteam in Hengelo weer aansluiten bij de overige deelnemers en weer mee doen om de punten. Dan kunnen ze zich weer echt gaan meten met de concurrentie. Een stuk leuker dan in je eentje de short rally rijden.
Op de deelnemerslijst missen we naast Rick nog twee bekende namen, Dirk de Boer en Mark Jansma. Waar Mark door technische problemen aan de auto aan de kant wordt gehouden, wordt Dirk nog steeds op het lichamelijke vlak tegengehouden om te starten. Gelukkig is Dirk goed herstellende en hopen we hem dit jaar nog een keer aan de start te zien. Helaas komt dit de onderlinge strijd niet ten goede, maar we vertrouwen er op dat de overige deelnemers zoals gewoonlijk weer vuurwerk gaan laten zien.