Worden de 325i Challenge kaarten opnieuw geschud in Hardenberg?

De Autosoft Vechtdal rally is de derde wedstrijd van het jaar voor de 325i Challenge en luidt na afloop de zomerstop in voor de “dwarsliggers”. Bij de eerste twee wedstrijden, in Emmeloord en Sulingen, zagen we twee winnaars die dat gezien hun erelijst ook bijna verplicht waren. Maar gaan we in Hardenberg een voorspelbare wedstrijd zien en daarmee zonder grote verrassingen de zomerstop in? Als we een aantal belangrijke uitgangspunten van de deelnemers in ogenschouw nemen, dan kunnen de kaarten wel eens heel anders geschud gaan worden. En daarmee kunnen we ons opmaken voor een mooie en spannende tweede helft van het seizoen.

Na een tweede plaats bij de Zuiderzee rally, winst in Sulingen en twee Power stage overwinningen, zijn het Rick Mollink & Arjan Reefhuis die met een gezonde voorsprong naar Hardenberg komen. Deze mannen zijn dan ook zeker in staat de Vechtdal rally op hun naam te schrijven. Echter moesten zij vorig jaar hun meerdere erkennen in zowel Michael Kamper als Bjorn Scherff. Aangezien Bjorn ook dit jaar weer aan de start staat, zal er weer hard gereden moeten worden, maar dan wel zodanig dat de zo belangrijke 100% score in stand blijft. Een lastige balans.


In Sulingen zagen we twee teams als gevolg van materiaalpech uitvallen. De eerste waren Bjorn Scherff & Henk van de Brug die al aan het eind van de eerste dag tot opgave werden gedwongen vanwege een gescheurd carter. Na de winst in Emmeloord een zure appel om weg te bijten, zeker toen belangrijkste titelconcurrenten Rick & Arjan er met de volle punten naar huis gingen. Als er iemand gebrand is op revanche, dan is het Bjorn wel, die in Hardenberg weer met vaste navigator Dennis Lippens aan de start staat. Een goed resultaat zal echter ook nodig zijn om de titelkansen mee de zomer in te nemen.
Al vroeg op dag twee vielen Dirk de Boer & Jan Beumer uit in Sulingen. De interne delen van de motor hadden de handdoek in de ring gegooid en zo een mooi resultaat in Duitsland om zeep geholpen. Ook dit team komt dus naar Hardenberg om orde op zaken te stellen en zich te mengen in de strijd om eremetaal. Want de derde plaats in de eindstand van 2015 is door de uitval in Sulingen nog ver weg, maar wel weer het doel dit jaar. Als de kans er is de stand een beetje op te schudden, dan zullen Dirk & Jan dat niet nalaten. Met een frisse motor in het vooronder zijn de vooruitzichten in ieder geval goed.


Goede vooruitzichten zijn er ook bij het Smets rallyteam van Peter Smets & Isabelle Brouwer. Vorig jaar was er het debuut in de 325i Challenge met de 4-deurs versie van de BMW E30 325i, waarmee ook dit jaar begonnen werd. Recent werd echter de ex Albert Bouwhuis auto aangeschaft, een 2-deurs versie waarmee ook alle overige deelnemers rijden. Een auto die als sneller geacht wordt in vergelijk met de 4-deurs versie. Het team van de voormalig Volvo cup kampioen ziet dan ook volop kansen om serieus mee te gaan doen om de prijzen. Gaan we hier wellicht het Max Verstappen effect zien? Overstappen naar een snellere auto en meteen de winst pakken? Ok, Peter is een paar jaartjes ouder, maar een verrassing is altijd mogelijk en kan het kampioenschap een mooie wending geven.

Voor Rients Visser & Jan-Willem de Rover is het wat lastig een andere wending aan het kampioenschap te geven. In Emmeloord streden ze nog niet voor de punten door een verplichte start bij de short rally en in Sulingen mochten ze nog niet starten vanwege het ontbreken van de juiste licentie. Hardenberg wordt hiermee de eerste echte confrontatie met de andere 325i Challenge deelnemers en de kans op punten voor het kampioenschap. Wat we tot nu toe hebben gezien van dit team is veelbelovend en de kans is dan ook groot dat ze het andere teams niet makkelijk gaan maken. Wederom een mooi vooruitzicht.

Enigszinds verrast werden we kortgeleden door de inschrijving van Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh voor de rest van het 325i Challenge seizoen. Mark had zijn rallyambities namelijk voor een jaar op een laag pitje gezet om zich op andere zaken te kunnen concentreren. Het rallyvirus is echter hardnekkig en dus zien we het Krostotechniek rallyteam gewoon weer aan de start, te beginnen in Hardenberg. Het is even afwachten waar het team zal staan ten opzichte van de andere teams die wat beter in het ritme zitten. Maar we moeten niet vergeten dat het team in 2014 heel lekker meedraaide en een tweede plaats in het kampioenschap wist te behalen. Een team dat voor wat opschudding kan gaan zorgen komende zaterdag.

Met het hoge startnummer 84 zien we zaterdag Harm van Koppen & Joyce Ruiter aan de start verschijnen van de short rally in Hardenberg. Hiermee strijd het team niet mee voor de punten in het kampioenschap, maar kan zich wel prima spiegelen aan de overige deelnemers op de zes proeven die gezamelijk worden verreden. Harm zagen we begin dit jaar zijn debuut maken als rijder tijdens de Circuit short rally in Zandvoort. Dit debuut was meer dan verdienstelijk en wellicht de opmaat tot een paar snelle en concurrende tijden op de buitenproeven van Hardenberg. Al mogen we niet vergeten dat de ervaring nog erg beperkt is en de echte rallyproeven nog nieuw te ontdekken terrein is.

Deelnemers Vechtdal rally:

#32: Rick Mollink & Arjan Reefhuis

#33: Bjorn Scherff & Dennis Lippens

#34: Dirk de Boer & Jan Beumer

#35: Peter Smets & Isabelle Brouwer

#36: Rients Visser & Jan-Willem de Rover

#37: Mark Jansma & Mark van Nuyssenborgh

#84: Harm van Koppen & Joyce Ruiter