Daar was dan eindelijk het einde van de zomerstop en de herstart van het rallyseizoen met als eerste afspraak de Hellendoorn rally. Helaas moest Dirk de Boer vanwege gezondheidredenen verstek laten gaan bij zijn thuiswedstrijd. Alle andere 325i Challenge matadoren stonden wel gewoon aan de start. De grote vraag was of Rick Mollink & Arjan Reefhuis verslagen konden worden na twee sterke overwinningen voor de zomerstop.
Eerste slag voor Bjorn Scherff & Dennis Lippens
De eerste dag van de Hellendoorn rally bestond uit vijf avondproeven, drie maal het “circuit” Luttenberg en twee maal Ypelo met zijn onverharde stukken. De twee teams strijdend om de overwinning leken beide een favoriete proef te hebben. Rick & Arjan wisten beide doorkomsten op Ypelo naar zich toe te trekken. Maar het waren Bjorn & Dennis die aan het eind van de avond aan het langste eind trokken, mede door op Luttenberg alle drie de doorkomsten als snelste af te leggen. Het verschil was met net geen vier seconden echter miniem te noemen en bood voldoende mogelijkheden voor een felle strijd op zaterdag.
Voor Dennis en Frank-Willem Jochems zat de rally er halfweg de vrijdagavond al op. En wel op de verbinding van proef drie naar proef vier, hoe zuur kun je het hebben? Op een spoorwegovergang werd het carter van de auto stuk gereden waardoor de auto alle olie verloor en verder rijden geen optie was. Daarvoor waren zoon en vader Jochems bezig aan een goede wedstrijd, met op elke proef een derde tijd en de derde plaats in de tussenstand stevig in handen. In de achtervolging zaten Rients Visser & Jan-Willem de Rover, in de best klinkende BMW van het veld, en Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh. Deze twee teams wisselde wat stuivers op de eerste avond totdat Mark & Marc door een “administratief” foutje hard afgestraft werden en uit de wedstrijd lagen. Op onverklaarbare wijze verdween de o zo belangrijke tijdkaart ergens tussen de derde en vierde proef. Na het spoorwegincident het tweede team dat door een zeer bijzonder voorval uit de wedstrijd lag. Hierdoor kregen Rients & Jan-Willem de derde plaats op een presenteerblaadje aangereikt, een positie die ze de hele rally met een grote glimlach vasthielden.
Thuisvoordeel betaalt zich uit
Over het eerste deel van de tweede dag kunnen we kort zijn. Rick & Arjan waren oppermachtig en wonnen de eerste vier proeven van de dag, waarmee ze een voorsprong van 27 seconden wisten te pakken op Bjorn & Dennis. Voor Mark & Marc begon dag twee na de domper van vrijdag weer voortvarend. Een derde tijd viel hen ten deel op de langste en meest uidagende proef van de rally, KP Hellendoorn. Maar daarna was het uit met de pret. Navigator Marc raakte dermate ziek dat doorrijden geen optie was. En dus was het einde wedstrijd na veel te weinig proeven. Rients & Jan-Willem deden hun eigen ding en dat was kilometers maken, ervaring op doen met het onverhard en erg veel lol beleven. Daar slaagden de heren prima in. En daarmee boekten ze gedurende de dag nette progressie. Het verschil met de top mocht dan nog vrij groot zijn, de verschillen werden met elke proef van de rally kleiner.
Rick Mollink & Arjan Reefhuis slaan late aanval af
Met nog vijf proeven te gaan zagen we Bjorn & Dennis weer snelste tijden noteren als indicatie dat de eindsprint werd ingezet. In drie proeven tijd wisten ze hun achterstand op Rick & Arjan te halveren tot iets meer dan tien seconden. Twee proeven waren er toen nog te gaan waarop de beslissing moest gaan vallen. Wanneer Bjorn & Dennis het tempo zo konden houden was de overwinning mogelijk. Maar Rick & Arjan gaven zich niet zo makkelijk gewonnen. Al zou Rick achteraf vertellen dat uitrijden alles was dat telde met zijn zieke lichaam, hij zette nog even goed de tanden in het stuur op de laatste donkere kilometers. Op zijn laatste adem reed Rick toch nog twee snelste tijden op de klok en vocht de verloren tijd weer helemaal terug. Een moeilijke maar daarmee prachtige overwinning voor thuisrijders Rick & Arjan, die bij het finishpodium opgewacht werden door een uitzinnige schare fans.
Voor Bjorn & Dennis rest dan niet anders dan de tweede plaats. Het team vond eigenlijk heel de rally hun normale ritme niet en kon geen echte vuist maken en de druk goed op de ketel zetten. Hun inspanning was gelukkig niet voor niets. De titelkansen zijn nog steeds in leven en voor hun dwarse rijstijl werden ze aan de finish beloond met de Dwarsliggersbokaal. Toch geen gekke score dus.
De derde plaats ging onbedreigd naar Rients & Jan-Willem die hun eerste grote rally tot een goed einde brachten. Op zo af en toe een klein foutje na en een versnellingsbak die aan het eind van de rit wat minder versnellingen aanbood dan bij de start, liep de rally voorspoedig voor deze debutanten. Wederom veel geleerd en met elke proef snellere tijden. Eens kijken hoe dat tijdens de komende GTC rally uitpakt.
Belangrijke short rally kilometers voor Peter Smets & Nick Vesters
Geen deelname aan de rally voor Peter & Nick, maar een verplichte start bij de short rally vanwege het debuut van Nick in de bijrijdersstoel naast Peter. Nick was al langer aan het team verbonden en zal in het vervolg de vast navigator van dienst zijn. In Hellendoorn was het vooral zaak om ingespeeld te raken op elkaar, tijden waren van ondergeschikt belang. Ondanks dat werden er in vergelijk met de rijders van de rally competatieve tijden gereden. Dat beloofd wat voor de Twente rally waar Peter & Nick, het als het goed is (wanneer de GTC short rally succesvol wordt gereden), het weer tegen de concurrentie op gaat nemen.
Na een fijne en spannende Hellendoorn gaat het over twee weken weer verder bij de GTC rally in Roosendaal. Daar zal het gevecht om de titel verder gaan en hoogstwaarschijnlijk beslist gaan worden. We kunnen dan ook niet wachten op deze Brabantse klassieker die altijd wel een verrassing in petto heeft voor de deelnemers.
Uitslag Hellendoorn rally:
1. Rick Mollink & Arjan Reefhuis
2. Bjorn Scherff & Dennis Lippens
3. Rients Visser & Jan-Willem de Rover
dnf. Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh
dnf. Dennis Jochems & Frank-Willem Jochems